دیجیتال فاندری: ایکس باکس برترین VRR را میان کنسولها دارد – تی ام گیم
دیجیتال فاندری: ایکس باکس برترین VRR را میان کنسولها دارد – تی ام گیم
رسانهی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) عملکرد فناوری نرخ نوسازی متغیر (VRR) را در کنسولهای مختلف بررسی نموده که نتیجهاش برتری ایکس باکس از این حیث بوده است.
اغلب در دنیای کنسولها به این قابلیت کمتوجهی میشود. کار این فناوری جلوگیری از پارگی تصاویر به نمایش درآمده به علت تغییر نرخ فریم است. از میانهی نسل گذشته، ایکس باکس از نرخ نوسازی متغیر بهره میبرد و در حال حاضر، پلی استیشن ۵ نیز این قابلیت را دارد.
متخصصین رسانهی دیجیتال فاندری این قابلیت را در پلی استیشن مورد بررسی قرار دادهاند و نتایج متفاوتی دریافت کردهاند. خلاصهی شرح موجود آن است که نرخ نوسازی پلی استیشن ۵ بسیار ابتدایی است، تنها در برخی بازههای خاص از نرخ فریم جوابگو است و نسبت به ایکس باکس تجربهی کمکیفیتتری را ارائه میدهد. جان لینمن (John Linneman) از این رسانه میگوید:
پیادهسازی این قابلیت در پلی استیشن ۵ [نسبت به نرخ نوسازیهای دیگر] کیفیت پایینتری دارد. به حد کافی خوب و قابل قبول است، اما نمیتواند نرخ فریم پایین را جبران کند. مهمترین ضعف این کنسول همین است. همچنین، سایر نسخههای این فناوری در این مورد بهتر عمل میکنند.
قابلیت خوبی است و بهرهمندی از آن ارزشمند است، اما در مقایسه با سایر نسخهها کمترین انعطافپذیری را دارد. منظورم از سایر نسخهها نیز رایانههای شخصی و ایکس باکس است.
جان لینمن
مسئلهی جبران نرخ فریم پایین به شیوهی استفادهی پلی استیشن ۵ از این ویژگی بازمیگردد. در واقع، نرخ نوسازی متغیر سونی محدودیت ۴۸ فریم بر ثانیه را دارد؛ به این معنا که اگر نرخ فریم از رقم یادشده کمتر شود، این فناوری کارایی نخواهد داشت. در سوی دیگر، هنگامی که از ایکس باکس در حالت ۱۲۰hz استفاده میکنیم، محدودیتی وجود ندارد و این نرخ نوسازی برای تمامی نرخ فریمها جوابگو است. گفتنی است که حالت ۶۰hz ایکس باکس نیز دارای محدودیت ۴۰ فریم بر ثانیه میباشد.
دیجیتال فاندری چند بازی مختلف را از این حیث بررسی کرده و نتایج متفاوتی به دست آورده است. استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) برای Ratchet & Clank: Rift Apart بهروزرسانیای منتشر کرده بود که عملکرد این فناوری را بهبود میبخشید، اما در سایر عناوینی که بهروزرسانیای برایشان منتشر نشده است، عملکرد خوبی را شاهد نیستیم. برای نمونه، Elden Ring هنوز هم هنگامی که نرخ فریم آن به زیر ۴۸ میرسد، از این حیث دچار مشکل میشود. بازیهای پلی استیشن ۴ نیز از این فناوری پشتیبانی نمیکنند.
برای مشاهدهی جزئیات این مقایسه میتوانید به صفحهی یوتیوب دیجیتال فاندری مراجعه نمایید.