اخبار روز

گزارش: استودیوهای پلی استیشن از رویکرد ساخت عناوین سرویس محور ناراحتند – تی ام گیم

  • گزارش: استودیوهای پلی استیشن از رویکرد ساخت عناوین سرویس محور ناراحتند – تی ام گیم

    خبر خوب برای هواداران بازی‌های داستان محور: اینطور که به نظر می‌رسد، تنها طرفداران پلی استیشن نیستند که از روند سرویس محور گرایانه جدید سونی، ناراحتند.

    تبلیغات

    ابتدای نسل و زمانی که سونی اعلام کرد که رسماً (Bungie) را خریداری کرده‌ است، بسیاری از هواداران ناراحت شدند چراکه شرکت ژاپنی از همان ابتدا از نقشه خود برای خرید استودیو خالق سری Halo و Destiny پرده برداشته بود؛ قرار بود تا بانجی سکان هدایت استودیوهای پلی استیشن را برای ساخت طیف جدیدی از عناوین سرویس محور، در دست بگیرد.

    چنانچه بعداً تائید شد، قرار است تا سال ۲۰۲۶ تعداد دوازده بازی آنلاین توسط استودیوهای پلی استیشن روانه بازار شود و برندی که به ساخت بازی‌های داستان محور با کیفیت مشهور بود، تمام توان خود را برای ورود به دنیای سرویس محورها به کار گیرد. نتیجه اینکه هواداران قدیمی خوشحال نشدند و اینطور که به نظر می‌آید، استودیوهای پلی استیشن هم همینطور.

    جریان از این قرار است که جیسون شرایر (Jason Schreier)، نویسنده مطرح دنیای بازی‌ها، در گزارشِ باز هم جذاب دیگری خبر داده است که «حتی تخصص و تجربه بانجی هم نتوانسته است تا استودیوهای پلی استیشن را به کارخانه ساخت بازی‌های سرویس محور تبدیل کند». اگرچه برای تشخیص این اوضاع، آنقدرها هم به گزارش منابع داخلی مورد اعتمادی مانند شرایر نیاز نبود اما حالا مطمئن‌تر از قبل می‌توانیم خطر دویدن دنبال گنج آن هم زمانی که خودتان روی تختی از طلا نشسته‌اید را، احساس کنیم.

    البته مشکل از بانجی نیست؛ نمی‌توان به بزرگی و کارایی این استودیو شک برد اما حتی بازی بزرگی مانند Destiny 2 هم در روزهای نخست، عنوانی بود که توسط بسیاری از افراد به یکی از بدترین گزینه‌ها برای بازی کردن تبدیل شده بود. مدت‌ها زمان برد تا Destiny 2 به چیزی که الان هست بدل شود و این روندی است که حتماً برای هر عنوان سرویس محوری اتفاق افتاده و احتمالاً خواهد افتاد. مشکل، جای دیگری است.


    اگر تصور می‌کنید بازی‌های سرویس محور، معادن طلایی هستند که می‌توان حسابی و تا سال‌ها از آن‌ها سود برد، کاملاً حق با شما است اما فراموش نکنید که فرمول موفقیت آن‌ها این است که بازیکنان در بازه‌های پشت سرهمِ زمانی، آن‌ها را تجربه کنند؛ چیزی که کاملاً در تضاد با ساخته‌های همیشگی استودیوهای پلی استیشن است چراکه اینطور که شرایر توضیح می‌دهد، آثار این استودیوها «بازی‌های ماجراجوییِ بزرگ و سینماتیکی هستند که به تنهایی تجربه می‌شوند».


    علاوه بر این، بازی‌های سرویس محور، برای پشتیبانی طی سال‌ها نیاز به نیروی کاری دارند که مدام آن‌ها را به‌روزرسانی و ساپورت کنند. استودیوهای پلی استیشن حدوداً ۴ هزار کارمند دارد و اگر بخواهد وارد بخش سوریس محور شود، دست‌کم باید ۶۰۰ الی ۲،۰۰۰ نفر را جهت تضمین برای تولید به‌روزرسانی برای بازی‌های این ژانر تعیین کند. حالا تصور کنید که پلی استیشن بیش از ۱۰ تا از این عناوین در دست ساخت دارد و این در حالی است که نیروی کافی برای پشتیبانی آن‌ها وجود ندارد.

    ضمناً فراموش نکنید که بازی‌های سرویس محور یک قمار بسیار پرخطر محسوب می‌شوند و احتمال اینکه یک عنوان در این ژانر نتواند به موفقیت برسد، بسیار بالا است. در مقابل اگر یک یا دو تا از دوازده بازی سرویس محورِ سونی با موفقیتی مشابه Fortnite یا Genshin Impact مواجه شود، آن‌گاه این شرکت به دستاورد بسیار سودآور و بزرگی خواهد رسید؛ اما این سوال به وجود می‌آید که آیا چنین ریسکی، ارزش به خطر افتادن اعتبار پلی استیشن در حوزه‌ای که سال‌ها به آن معروف است و در آن تخصص دارد (بخوانید بازی‌های تک‌نفره داستانی) را دارد؟

    البته گفته‌های بالا لزوماً بدین معنی نیستند که سونی کاملاً تولید بازی‌های داستان محور را رها کرده است؛ آن‌ها Marvel’s Wolverin و نسخه سوم Horizon را در دست ساخت دارند و استودیوهایی مانند ناتی داگ و بلوپوینت گیمز (Blupoint Games) نیز مشغول ساخت آثار خاص خودشان هستند. با این وجود اما از آن جایی که مدت زمان ساخت بازی‌های ویدیویی روز به روز در حال افزایش است، شاید بهتر باشد سونی زمان خود را روی کاری بگذارد که در آن بهتر است.


    با تمام این اوصاف اما باز هم نمی‌توان حق را از سونی گرفت؛ این شرکت در بازاری رقابت می‌کند که رقیب اصلی‌اش، حالا در زمینه هم بازی‌های تک نفره و هم سرویس محور، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

    اگرچه پلی استیشن ۴ تقریباً سه برابر بیشتر از ایکس باکس وان فروخت و شاید در رابطه با پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس هم تاریخ تکرار شود اما مایکروسافت اکنون بتسدا (Bethesda) و اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را زیر چتر خود دارد و چنین چیزی یعنی عناوین تک‌نفره و چندنفره زیاد، متنوع و معروفی که برخی تنها به واسطه اسمشان هم که شده، هوش از سر بازی‌بازان می‌برند. بنابراین، پلی استیشن برای رقابت در این بازار و بقا در آن، باید راه حلی برای مشکل خلاء بازی‌های سرویس‌محور بیابد.


    صرف نظر از اینکه چه چیزهایی موجب شده‌اند تا سونی پا در عرصه بازی‌های سرویس محور بگذارد، جیم رایان (Jim Ryan)، کسی که سکان سرگرمی‌های تعاملی سونی را گرفت و آن را به این مسیر هدایت کرد، در ماه مارس بازنشسته خواهد شد. شاید افرادی که بعد از او روی کار خواهند آمد، رویکردهای متفاوتی در پیش بگیرند. بنابراین ممکن است پلی استیشن بعد از رهبری مدیران جدید، دیگر با این حجم از انرژی در مسیرِ ساخت و توسعه بازی‌های سرویس محور پافشاری نکند.

    اما نظر شما در باره مطالب بالا چیست؟ با تی ام گیم در میان بگذارید.

    منبع: Xfire

    O2jupiterVito scalettaحصینGolden pirateهادی صفائیM.MTKianEnzeSami 227@alistarحمیدرضا فروزانyahyabloodbornechandlerAli_pxگیمر دهه شصتیMMDBrainiacVisible gamer manعرفانS.I.N.Amore

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا