سونی در توسعه فناوری FSR 4 و معماری UDNA به AMD کمک کرده است – تی ام گیم
سونی در توسعه فناوری FSR 4 و معماری UDNA به AMD کمک کرده است – تی ام گیم
اطلاعات جدید منتشر شده نشان میدهد که سونی با ارائه فناوری PSSR در توسعه تکنولوژی FSR 4 و معماری UDNA که ظاهراً در کنسول PS6 استفاده خواهد شد، به AMD کمک کرده است.
در حالی که شرکت AMD همچنان به ساخت پردازندههای مرکزی (CPU) و کارتهای گرافیکی ادامه میدهد تا آنها را با هم در APUهایی که سونی درخواست میکند تا مطابق با نیاز خود قرار دهد، اکنون اطلاعات جدیدی پیرامون FSR 4 و معماری جدید UDNA منتشر شده است که نشان میدهد سونی نقش قابل ملاحظهای در این خصوص دارد.
سونی با معرفی PS5 Pro سروصدای زیادی به پا کرد، اما قیمت بالای این کنسول انتقادات زیادی را برانگیخت. این کنسول با وجود مشکلات ایجاد شده در برخی بازیها، یک جهش قابل توجه در عملکرد را ارائه داد. اما نکته حائز اهمیت همکاری سونی و AMD برای کنسول نسل بعدی پلی استیشن و ارائه فناوریهای جدید است.
نقش سونی در فناوری FSR 4 و UDNA
اگرچه به نظر میرسید همه چیز به سمت این واقعیت پیش میرود که AMD قابلیت PSSR را به درخواست سونی طراحی نمود و سونی آن را بر اساس FSR 4 بهینهسازی کرد، اما واقعیت متفاوت است. AMD این واقعیت را تأیید میکند که سونی PSSR را برای کمک به AMD در ساخت فناوری FSR 4 توسعه داد. این در حالی است که AMD بیش از یک سال را صرف طراحی این فناوری جدید برای پردازندههای گرافیکی خود کرده است.
معماری UDNA با پیشنهاد سونی خلق شد
استراتژی AMD برای تقسیم معماری به سرورها و بازیها کارآمد نبود. انویدیا (NVIDIA) از این استراتژی استفاده نمیکند، زیرا دارای یک ستون مرکزی است که برای RTX به عنوان سیستم بهینهسازی میکند. AMD دو معماری را در چیزی که UDNA نامیده است، یکپارچه کرده و در اینجا سونی بخش بزرگی از مسئولیت را بر عهده داشته است.
بیش از نیمی از درآمد بازی AMD از APUهایی است که برای PS5 و PS5 Pro به سونی فروخته شده است. بنابراین سونی نسبت به AMD وزن و قدرت تصمیمگیری زیادی دارد. با توجه به اینکه انویدیا در حال حاضر ۹۰ درصد سهم بازار کارتهای گرافیکی را در اختیار دارد، ۱۰ درصد از فروش باقی مانده به AMD عملا یک نقطه مرجع است و به لطف کنسولها زنده میماند.
به طور خلاصه میتوان گفت که سونی یکی از محرکهای اصلی بخشهای نرمافزار و سختافزار AMD در جستجوی قدرت بیشتر، قابلیتهای بیشتر و هزینههای کمتر در چند پروژه گذشته است. حال باید منتظر ماند و دید تا فناوری UDNA در کنسول بعدی پلی استیشن چگونه خود را نشان میدهد.