اکثر بازیهای سرویس محور پلی استیشن شکست خورده یا لغو شدهاند – تی ام گیم
اکثر بازیهای سرویس محور پلی استیشن شکست خورده یا لغو شدهاند – تی ام گیم
چند سال پیش، پلی استیشن برنامههای خود برای عناوین سرویس محور را آغاز کرد که منجر به عرضه بازیهای مهمی مانند Helldivers 2 در اوایل امسال شد. اما نمیتوان انکار کرد که جاهطلبیهای این غول بازیسازی با موفقیت چندانی همراه نبوده است.
با نگاهی به فهرست بازیهای لایو سرویس منتشر یا معرفی شده توسط پلی استیشن، مشخص میشود که موفقیتی مثل Helldivers 2 استثنا است، نه یک روال عادی. در واقع، بیش از ۵۰ درصد از پروژههای سرویس محور یا با شکست مواجه شدهاند یا بهطور کامل لغو شدهاند.
پلی استیشن برای هر یک از این پروژهها میلیونها دلار هزینه کرده است. به عنوان مثال، بودجه بازی Concord به تنهایی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود، بنابراین این شکستها میتوانند در بلندمدت ضربههای بزرگی به این شرکت ژاپنی وارد کنند.
در ادامه، فهرست بزرگترین پروژههای سرویسمحور پلی استیشن در چند سال اخیر را مشاهده میکنید:
- MLB The Show – موفق شد
- Helldivers 2 – موفق شد
- Foamstars – شکست خورد
- Destruction All-Stars – شکست خورد
- Concord – شکست خورد
- بخش چندنفره The Last of Us 2– لغو شد
- Payback از Bungie – لغو شد
- Twisted Metal – لغو شد
- آیپی جدید از Deviation Games – لغو شد
- آیپی جدید از London Studio – لغو شد
- Spider-Man: The Great Web – لغو شد
- Marathon
- Fairgame$
- IP جدید از Bend Studio
- بخش چندنفره Horizon
- بازی MMO از سری Horizon
بسیاری از این پروژهها همچنان در دست توسعه هستند یا لغو شدهاند. با نگاهی به این فهرست، ساخت شش بازی بزرگ تاکنون به صورت کامل متوقف شده است. در میان این عناوین، روند توسعه Spider-Man: The Great Web زودتر از بقیه بازیها تبدیل به تلاش نافرجام شده است.
بازی سرویس محور استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) در مراحل پایانی توسعه متوقف شد و استودیوی London Studio نیز اخیراً تعطیل شده است. یکی دیگر از تیمهایی که دچار تعدیل نیرو شد، Deviation Games بود که منجر به لغو پروژه آنها شد.
همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه Twisted Metal دیگر در دست ساخت نیست. علاوه بر این، نسخهای فرعی از Destiny به نام Payback که توسط بانجی (Bungie) توسعه داده میشد، به نظر میرسد در مراحل اولیه توسعه کنسل شده است. از میان بازیهای منتشر شده، هر دو عنوان Concord و Destruction All-Stars پس از عرضه شکست خوردند.
بازی Foamstars، هرچند یک عنوان فرست پارتی پلی استیشن نیست، اما به عنوان انحصاری کنسولی پلی استیشن تبلیغ و عرضه شد. پس از استقبال کمرنگ گیمرها، اسکوئر انیکس (Square Enix) تصمیم گرفت این بازی را رایگان کند.
این بدان معناست که ۹تا از ۱۶ بازی با شکست مواجه شدهاند. حال نگاهی داریم به عناوین آینده سرویس محور پلی استیشن. گزارشهایی مبنی بر وجود مشکلات در روند توسعه Marathon از استودیوی بانجی وجود دارد. همچنین به نظر میرسد Fairgame$ نیز احتمالاً به سرنوشت Concord دچار خواهد شد، اما پلی استیشن هنوز زمان دارد تا تغییراتی ایجاد کرده و مسیر خود را در دنیای بازیهای لایو سرویس اصلاح کند.
وضعیت عناوین استودیوهای Guerrilla Games و Bend Studio همچنان نامشخص است. به هر حال، تا به الان برنامههای پلی استیشن در زمینه عناوین سرویس محور چندان موفق نبوده. شاید به همین دلیل است که این شرکت اخیراً تصمیم گرفته است جاهطلبیهای خود را کاهش دهد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ شش عنوان بزرگ را عرضه کند.