بازی Forza Motorsport حداکثر توان Ray-tracing را به نمایش میگذارد – تی ام گیم
بازی Forza Motorsport حداکثر توان Ray-tracing را به نمایش میگذارد – تی ام گیم
بازی Forza Motorsport یکی از بزرگترین انحصاریهای ایکس باکس در سال جاری خواهد بود و تصاویر چشمگیر آن پتانسیلهای بصری Ray-tracing را بیش از قبل نشان میدهد.
انحصاریهای ایکس باکس در سال 2022 به خوبی محصولات داخلی نینتندو یا پلی استیشن نبودند، اما این شرکت آمریکایی چند ترفند در آستین خود دارد و یکی از بزرگترین آنها، Forza Motorsport است. شش سال از عرضه آخرین نسخه Forza Motorsport میگذرد و Turn 10 Studios مطلقا وقت خود را تلف نکرده است و سخت تلاش میکند تا یک تجربه بینقص دیگر را در این فرنچایز ارائه دهد. در آخرین نمایش ایکس باکس و بتسدا، شرکت Turn 10 ادعا کرد که این بازی، «فنیترین بازی مسابقهای است که تا کنون ساخته شده است» و بر اساس آنچه طرفداران تاکنون دیدهاند، این ادعا چندان عجیب به نظر نمیرسد.
در طول اولین تریلر گیمپلی Forza Motorsport که در سال گذشته نمایش داده شد، طرفداران برای اولین بار به فناوری پیشرفتهای که Turn 10 در این پروژه استفاده میکند، نگاهی انداختند. آنها چرخههای روز/شب، آب و هوای پویا و مجموعهای از ویژگی های فنی چشمگیر دیگری را دیدند. در طول رویداد Developer Direct، استودیو Turn 10 نگاه دقیقتری به مسائل فنی بازی انداخت و طراحی صدای پیچیده Forza Motorsport، محتوای فراوان و یکی از چشمگیرترین ویژگیهای آن، یعنی رهگیری پرتو را برجسته کرد.
منشا استفاده از تکنولوژی رهگیری پرتو یا Ray-tracing، به دهه 1980 بازمیگردد، بسیار دورتر از آنچه که برخی از گیمرها تصور میکنند. اگرچه مفهوم این تکنولوژی پیچیده به نظر میرسد، اما رهگیری پرتو نیز همانند تمام فناوریهای دیگر، پیشرفت کرده است. حالا این قابلیت قادر به بازتاب نور واقعیتری روی یک مدل است. مشکل اصلی با رهگیری پرتو این است که برای پردازش نور واقعی، به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد، به همین دلیل است که صنعت بازی تا همین اواخر از این فناوری استفاده نمیکرد.
خوشبختانه با قدرتمندتر شدن پردازندههای کنسول و رایانههای شخصی در چند سال اخیر، رهگیری پرتو به یکی از اصلیترین ویژگیهای بازیهای مدرن AAA تبدیل شده است، به طوری که Battlefield V در سال 2018، اولین عنوانی بود که واقعا از این تکنولوژی استفاده کرد. علیرغم گذشت چندین دهه، Ray-tracing در شکل عملی، هنوز در مراحل اولیه است و اگرچه به نظر میرسد که این فناوری نمیتواند بیشتر از این پیش برود، اما Forza Motorsport ثابت میکند که رهگیری پرتو هنوز هم میتواند به رشد خود ادامه دهد.
در تریلر رونمایی از گیم پلی Forza Motorsport در ژوئن 2022، سازندگان به طور خلاصه در مورد جلوههای نوری چشمگیر بازی و نحوه استفاده از Ray-tracing برای اطمینان از اینکه این بازی دارای برخی از واقعیترین و پویاترین نورپردازیهایی تاریخ صنعت است، صحبت کردند. به طور خلاصه، چند تصویر از این فناوری در عمل نشان داده شد، با غروب خورشید که از میان درختی میتابید و سایهای ظریف که روی جاده خیمه زده بود. سپس به طرفداران نشان داده شد که چگونه این قابلیت با چرخه روز و شب بازی کار میکند، زیرا نحوه زاویه تابش نور و همچنین مکان مواد موجود در محیط، به صورت پویا تغییر میکنند.
در جدیدترین برنامه Developer Direct، فناوری رهگیری پرتو در Forza Motorsport، با جزئیات بیشتری نشان داده شد. توسعه دهندگان در مورد اینکه چگونه رنگ خودرو بر نوری که از آن منعکس میشود تاثیر میگذارد، صحبت کردند. سازندگان یک نکته خاص را بیان کردند که رنگهای مختلف و سبکهای مختلف رنگ مانند مات یا براق، بر نحوه برخورد نور به ماشین و نحوه بازتاب آن به سمت چشمهای بازیکن تاثیر میگذارند. همراه با فناوری انعکاس واقعگرایانه، رهگیری پرتو Forza Motorsport ممکن است بزرگترین ویژگی پنهان آن باشد و نشان میدهد که این تکنولوژی هنوز تا چه اندازه میتواند پیش برود.