هوش مصنوعی محاورهای به Search گوگل افزوده میشود – تی ام گیم
هوش مصنوعی محاورهای به Search گوگل افزوده میشود – تی ام گیم
به گزارش تی ام گیم و به نقل از اسلشگیر، ساندار در مصاحبه اخیر خود با وال استریت ژورنال، چشمانداز گوگل را برای هوش مصنوعی مکالمه توضیح داد و تایید کرد که مردم به زودی قادر خواهند بود «از گوگل سوال بپرسند» و انتظار دریافت پاسخهای متنی از این موتور جستجو را داشته باشند. این خبر چند هفته پس از آن منتشر میشود که گوگل تأیید کرد که قصد دارد قابلیتهای هوش مصنوعی را به چندین محصول اصلی خود از جمله Google Maps، Google Translate و Google Messages بیاورد.
جستجوگر گوگل، که بیش از 24 سال از آغاز فعالیت آن میگذرد، همچنان پرکاربردترین موتور جستجوی جهان است و تنها در مارس 2023 حدود 75 میلیارد بازدیدکننده داشته است. بینگ مایکروسافت – رقیب اصلی گوگل – برای چندین سال در حاشیه باقی مانده است و کمی بیش از 8 درصد از بازار جهانی موتورهای جستجوی دسکتاپ را در اختیار دارد. با این حال، پیشرفتهای عظیم در زمینه هوش مصنوعی محاورهای به طور جدی میتواند این وضعیت را تغییر دهد – و گوگل دقیقاً از این چشمانداز نگران است.
در حالی که الگوریتمهای جستجو در طول سالها بهبود یافتهاند، اما بیشتر این تغییرات فقط برای ارائه بهترین نتایج جستجو بوده است. با این حال، تجربه کاربر از جستجو و یافتن اطلاعات در تمام این سالها بدون تغییر باقی مانده است. ورود ChatGPT ساخت شرکت OpenAI مسلماً نقش یک متحولکننده این صنعت را ایفا کرده است، به طوری که تعداد فزایندهای از مردم به جای جستجوی نتایج مبتنی بر کلمات کلیدی، شروع به جستجوی پاسخهای متنیتری برای سؤالات خود کردهاند.
بینگ از بکارگیری ChatGPT منافع زیادی کسب کرده است
مایکروسافت توانست به لطف ارتباط سازمانیش با OpenAI، هوش مصنوعی محاورهای را قبل از هر شرکت دیگری به موتور جستجوی خود بیاورد. بر اساس آنچه تاکنون میدانیم، این حرکت به تنهایی برای این پلتفرم معجزه کرده است. در 30 روزی که بینگ ویژگیهای هوش مصنوعی مکالمه را با ابزار جستجوی خود ادغام کرد، توانست برای اولین بار از زمان آغاز به کار به 100 میلیون کاربر فعال روزانه برسد. علاوه بر این، سطح تعامل در این پلتفرم در بالاترین حد خود قرار داشت و بیش از یک سوم از کاربران بینگ از ویژگیهای محاورهای آن به صورت روزانه استفاده میکردند. در حالی که مطمئناً همه چیز برای بینگ ظاهراٌ به خوبی پیش میرود، اما باید ماند و دید که آیا این پلتفرم میتواند این سطوح تعامل را در درازمدت حفظ کند یا خیر.
برای مدت طولانی، تصور میشد که گوگل در توسعه الگوریتمهایی به نام مدلهای زبان بزرگ (LLMها) پیشرو جهانی باشد – فناوریای که پشتوانه چتباتهای هوش مصنوعی مدرن به شمار میرود. با این حال، بر خلاف OpenAI، که با جدیت تمام وارد این عرصه شد، گوگل در ارائه این برنامههای قدرتمند به مصرفکنندگان تردید داشت – احتمالاً به دلیل ماهیت بحثبرانگیز آن – و نگرانیهای قانونی و اخلاقی احتمالی.
در حالی که به طور کلی هنوز روزهای اولیه برای چتباتها و فناوری هوش مصنوعی محاورهای است، دیدن پیامدهای طولانی مدت تاخیر گوگل در ورود به این فضا جالب خواهد بود. همانطور که گفته شد، ساندار پیچای دقیقاً فاش نکرد که چقدر طول میکشد تا این شرکت قابلیتهای هوش مصنوعی مکالمهای را به جستجوی گوگل بیاورد.