گزارش سه ماهه اخیر اکتیویژن بلیزارد؛ درآمدزایی بیشتر در موبایل نسبت به مجموع PC و کنسول – تی ام گیم
گزارش سه ماهه اخیر اکتیویژن بلیزارد؛ درآمدزایی بیشتر در موبایل نسبت به مجموع PC و کنسول – تی ام گیم
اکتیویژن بلیزارد در گزارش مالی سه ماههی اخیر خود منتهی به 30 ژوئن اعلام کرد که این کمپانی در طی سه ماههی گذشته، در بازیهای موبایل درآمدزایی بیشتری نسبت به مجموع عناوین کنسولی و PC داشته است.
طبق این گزارش، بیش از نیمی از درآمد شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) در طول سه ماههی گذشته، از طریق بازیهای موبایلی به دست آمده است. شرکت مذکور در طول سه ماههی اخیر، 332 میلیون دلار روی رایانههای شخصی و 376 میلیون دلار از مجموع فروش عناوین کنسولی درآمدزایی کرده است، اما نکتهی جالب درآمدزایی 831 میلیون دلاری از طریق بازیهای موبایل به شمار میرود.
اکتیویژن بلیزارد نسبت به سه ماههی قبل، 105 میلیون دلار بیشتر درآمدزایی کرده است که شامل درآمدهای حاصل از کسب و کار توزیع و لیگهای Overwatch و Call of Duty می شود. حتی اگر درآمد بخش PC و کنسول را با هم جمع بزنید، به درآمد بخش موبایلی نمیرسد.
این یک تغییر مهم نسبت به مدت مشابه در سال 2021 است؛ جایی که درآمد بخش کنسولی و موبایلی اکتیویژن بلیزارد به یکدیگر نزدیک بود. درآمد بخش کنسولی در سه ماههی مشابه با سال گذشته حدود 740 میلیون دلار بود که 32 درصد از کل درآمد را به خود اختصاص داد، در حالی که درآمد بخش موبایل به 795 میلیون دلار رسید که 35 درصد از درآمد کل سه ماهه را تشکیل میدهد. همچنین بخش PC با 628 میلیون دلار، 27 درصد از درآمد اکتیویژن بلیزارد را تشکیل داد.
این مقایسه همچنین آشکاراً نشان میدهد که تنها بخش موبایل شال افزایش درآمد سال به سال اکتیویژن بلیزارد میشود. این درحالی است که درآمد بخش PC و کنسولها به شدت کاهش یافتهاند و درآمد بخش موبایل 5 درصد افزایش داشته است. اکتیویژن بلیزارد علت این کاهش درآمد را «درگیری کمتر برای فرنچایز Call of Duty» و کاهش سود خالص World of Warcraft در مقایسه با سه ماهه مشابه در سال گذشته میداند؛ یعنی در زمانی که بسته الحاقی Burning Crusade Classic منتشر شد. کاهش همهگیری کرونا نیز که به نفع بازیهای رایانههای شخصی و کنسولها و در خانه ماندن گیمرها بود، میتواند عاملی در کاهش درآمد در این دو بخش باشد.
قسمت عمدهای از درآمد بخش موبایلی اکتیویژن موبایل از طریق شرکت کینگ (King)، ناشر بازیهای موبایلی اکتیویژن که در سال 2016 خریداری شد، به دست آمده است. طبق گزارشها در طول سه ماههی اخیر، مجموع درآمد شرکت کینگ به 684 میلیون دلار رسید. بیش از 82 درصد از کل درآمد 831 میلیون دلاری بخش موبایل در طول این سه ماهه، عمدتاً به محبوبیت مداوم و قابل توجه Candy Crush ارتباط دارد که همچنان پردرآمدترین فرنچایز بازی در فروشگاههای اپ ایالات متحده است.
نتایج به وضوح نشان میدهد که چرا اکتیویژن بلیزارد حتی با وجود واکنشهای منفی از سوی مخاطبان PC و کنسول، به دنبال توسعهی بازیهای بیشتر در بخش موبایل است. بازی Diablo Immortal یک نمونهی مشخص و واضح در این زمینه به شمار میرود. این بازی توانسته است تاکنون به آمار 30 میلیون بازیکن و درآمدزایی 100 میلیون دلاری دست پیدا کند.
همچنین در این گزارش اعلام شد که درآمد بازی Call of Duty Mobile مشابه با سه ماههی گذشته بوده است. علاوه بر این مورد، اکتیویژن بلیزارد اعلام کرد تست نسخهی آزمایشی بازی استراتژی موبایلی Warcraft: Arclight Rumble در برخی مناطق محدود در حال انجام است.