تقریباً تمامی شرکتها در ابتدا باور داشتند که استیم شکست خواهد خورد – تی ام گیم
تقریباً تمامی شرکتها در ابتدا باور داشتند که استیم شکست خواهد خورد – تی ام گیم
استیم (Steam) بدون شک به پلتفرم اصلی گیمرها روی رایانههای شخصی تبدیل شده است. این لانچر با دسترسی آسان، تنوع بالای بازیها و سایر ویژگیهای جذاب، طی سالها شهرتی بینظیر به دست آورده. با این حال، در ابتدا بسیاری از فعالان صنعت بازیهای ویدئویی باور نداشتند که استیم موفق شود.
در زمان راهاندازی استیم، ایده دانلود یک نرمافزار همراه با بازی با مخالفت زیادی روبرو شد. حتی این موضوع اعتراضات گستردهای را به همراه داشت، اما بعدها به موفقیت بزرگی برای شرکت ولو (Valve) تبدیل شد.
گیب نیوئل (Gabe Newell)، بنیانگذار ولو، در مصاحبهای با PC Gamer گفت که در ابتدا اکثر افراد نسبت به استیم شک و تردید داشتند. ایده اصلی زمانی مطرح شد که ولو در سال ۲۰۰۴ مشغول توسعه بازی Half-Life 2 بود. آنها این بازی را از طریق استیم عرضه کردند، درحالی که استیم در آن زمان تنها یک نرمافزار کلاینت بود و هنوز به یک پلتفرم توزیع بازی تبدیل نشده بود.
گیب اشاره کرد:
منظورم این است که ۹۹ درصد از شرکتهایی که با آنها صحبت کردیم گفتند: «این هرگز جواب نمیدهد. تیم فروش شما در بازار خردهفروشی هرگز اجازه این کار را نمیدهد.»
در ابتدا، نرمافزار استیم با انتقادهای زیادی مواجه شد، زیرا مردم نسخههای فیزیکی بازیها را ترجیح میدادند و ایده یک فروشگاه دیجیتال کاملاً جدید بود. با این حال، گیب و تیمش تصمیم گرفتند استیم را به یک پلتفرم توزیع بازی تبدیل کنند و تنها به عرضه بازیهای شرکت ولو محدود نشوند.
با این حال، زمانی که برای جلب حمایت به شرکتهای مختلف مراجعه کردند، تقریباً همه گفتند این ایده جواب نمیدهد. ۹۹ درصد از شرکتهایی که با آنها مذاکره شد، فکر میکردند این ایده شکست خواهد خورد. اما موفقیت چشمگیر بازی Half-Life 2 باعث شد که نظرات تغییر کنند و مردم به استیم ایمان بیاورند.
اینگونه بود که بزرگترین پلتفرم توزیع بازیهای ویدیویی در جهان کار خود را آغاز کرد. لازم به ذکر است که استیم امسال به موفقیت بزرگی رسید و رکورد ۳۷ میلیون کاربر همزمان را به لطف بازیهایی مانند Black Myth: Wukong و دیگر عناوین محبوب ثبت کرد.