چرا با وجود قدرت بیشتر Xbox Series X، خروجی برخی بازیها روی PS5 بهتر است؟ دیجیتال فاندری پاسخ میدهد – تی ام گیم
چرا با وجود قدرت بیشتر Xbox Series X، خروجی برخی بازیها روی PS5 بهتر است؟ دیجیتال فاندری پاسخ میدهد – تی ام گیم
کنسول Xbox Series X روی کاغذ، سختافزار قدرتمندتری از PS5 است. با این حال، عملکرد کنسول سونی در اکثر مواقع مساوی سختافزار مایکروسافت است. این عملکرد برای بسیاری از گیمرها و حتی بازیسازان باعث سوال میباشد. حال رسانه دیجیتال فاندری (Digital Foundry)، به این پرسش جواب داده است.
ایکس باکس سری ایکس از لحاظ مشخصات سختافزاری، قدرتمندترین کنسول بازار است. با کارت گرافیک ۱۲ ترافلاپسی (Teraflops)، این دستگاه به طور قابل توجهای از پلی استیشن ۱۰.۲۳ ترافلاپسی قویتر میباشد. اگر دو رایانه شخصی با مشخصات مشابه دو کنسول نسل نهم داشته باشیم، اختلاف عملکرد میان آنها بسیار زیاد خواهد بود. اما در واقعیت، کنسولهای نسل جاری از لحاظ خروجی معمولا مشابه یکدیگر هستند. اگر اثری نیز عملکرد بهتری در یک کنسول داشته باشد، تفاوت معمولا بسیار کم و قابل تشخیص نیست.
سازندگان و گیمرها حدسهای متعددی درباره دلیل این موضوع ارائه دادهاند. برخی Split Memory کنسول مایکروسافت را دلیل عملکرد پایینتر میدانند، اما پرتکرارترین دلیل که سازندگان بازیهای AAA مطرح کردهاند، کامپایلر کارآمدتر گرافیکی PS5 نسبت به Xbox Series X است. به گفته دیجیتال فاندری، کامپایلر بهتر GPU به معنای رابط کاربری برنامه نویسی سادهتر و قابل دسترستر میباشد که باعث راحتی کار سازندگان میگردد.
دلیل دوم، خود کارت گرافیک PS5 است. مارک سرنی (Mark Cerny)، طراح و مهندس پلی استیشن ۵، مارس ۲۰۲۰ در مصاحبه با دیجیتال فاندری درباره جزئیات مشخصات فنی این کنسول گفته بود. با وجود تعداد واحد پردازشی کمتر در پلی استیشن ۵، این دستگاه سرعت پردازش بالاتری از سری ایکس دارد. با سرعت پردازش بالاتر، بسیاری از اعمال سریعتر تکمیل میشوند و برخی موتورهای گرافیکی با کنسول انطباق بیشتری دارند. همچنین در اطلاعات فاش شده PlayStation 5 Pro، سیستم Clock Speed پردازنده، خروجی کارت گرافیک را باثباتتر میکند.
کامپایلر GPU کارآمدتر، سرعت بیشتر واحدهای پردازشی گرافیک، رابط کاربری برنامه نویسی سادهتر و Clock Speed سریعتر در کنار یکدیگر باعث قدرت و خروجی بهتر PS5 میشوند. البته شایان ذکر است که تمرکز مایکروسافت بر DirectX 12 و DXR ray tracing API بسیار ارزشمند میباشد. این دو باعث شدهاند که ساخت بازی برای کنسولهای ایکس باکس، کمی مشابه رایانههای شخصی شود. با این وجود مایکروسافت همچنان باید در دیگر بخشها تمرکز کند تا موتورهای بازیسازی با کنسول منطبقتر شوند. البته همین حالا نیز در برخی موارد، تکنولوژیهای ایکس باکس باعث پیروزی در عملکرد میشوند. بهترین مثال این موضوع، Elden Ring: Shadow of the Erdtree است. بازه محدودتر VRR در PS5 باعث شده که نسخه ایکس باکس سری ایکس، بهترین تجربه فنی این بستهالحاقی را ارائه دهد.