بازی بعدی سازنده Disco Elysium چگونه است؟ علمی تخیلی یا علمی، تخیلی؟ – تی ام گیم
بازی بعدی سازنده Disco Elysium چگونه است؟ علمی تخیلی یا علمی، تخیلی؟ – تی ام گیم
ZA/UM استودیو تحسین شده و سازنده Disco Elysium چندین ماه پیش دست به استخدام نویسندههای جدیدی زد و حال موقعیتهای شغلی تازهای را در دسترس قرار داده که خبر از گسترش هر چه بیشتر این توسعه دهنده مستقل میدهند.
طبق چیزی که یکی از کاربران ردیت برای اولین بار گزارش کرده، این استودیو به دنبال جذب هنرمند طراح مفهومی محیط، طراح ارشد محیط و همچنین متخصص فروش و درآمدزایی است. بدون شک مهمترین موضوع در این بین اشاره به «علمی تخیلی» (Sci-Fi) برای هر دو موقعیت شغلی طراح و همچنین اشاره به عبارتهای «جهانهای جدید» و «فضا» است.
استودیو مذکور دو عبارت آخر خط پیشین را فقط برای تشریح وظایف و نیازمندیهای خاص موقعیت شغلی طراح مفهومی محیط به کار برده و از آن جالبتر اشاره کرده است هر کارمند جدیدی باید «درک کند که در زمین و آسمان چیزهای بسیار بیشتری نسبت به هر چیزی که [تاکنون] در فلسفه تصور شده، وجود دارد».
در حالت نخست، با یک نتیجهگیری خیلی سریع و سطحی میتوان اینطور پیشبینی کرد که احتمالاً ZA/UM قصد دارد در بازی بعدی خود به مسیری کاملاً متفاوت نسبت به Disco Elysium برود؛ Disco Elysium اثری است فانتری و الهام گرفته از قرن ۲۰ میلادی که تحسین منتقدان را به دلایل بسیاری برانگیخت.
این بازی از لحاظ میانگین امتیازات متاکریتیک و اوپن کریتیک تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ بازیهای ویدیویی و ویرایش اخیر آن با امتیاز ۹۷ از ۱۰۰، تبدیل به بهترین بازی تاریخ رایانههای شخصی شد و در لیست رسانههای بسیاری با احترام جا خوش کرد.
البته همانطور که یکی دیگر از کاربران ردیت، TheFrankofTurducken اشاره میکند، تیم اصلی و محوری ZA/UM کم و بیش، پیوسته و گسسته نزدیک به ۲۰ سال برای توسعه جهان Elysium زمان صرف کرده است و به همین ترتیب چندان منطقی نیست که همه دستاوردش را نادیده بگیرد و به مسیر دیگری قدم بگذارد.
همین کاربر اینطور ادامه میدهد که باید به عمق ماجرا توجه بیشتری نشان دهیم؛ وقتی به ژانر علمی تخیلی و موضوعات خارج از مدار زمین اشاره میشود، شاید منظور این باشد: ZA/UM به دنبال هنرمند طراحی میگردد که در زمینه طراحی محیط خلاقیت زیادی دارد و قوه تخیلش به شدت قدرتمند است.
پس اگر یک جمعبندی دیگر را انجام دهیم، اینبار با تفکری بیشتر و نه آن قدر سرسری، شاید سازنده Disco Elysium اصلاً قصد ندارد اثری مشابه یا حداقل همتراز چیزی شبیه Interstellar، فیلم علمی تخیلی کریستوفر نولان را در دنیای بازیهای ویدیویی توسعه دهد:
من این را بیشتر به عنوان … فلسفه طراحی در نظر میگیرم؛ [به نظر شما] منطقی است؟
TheFrankofTurducken، کاربر ردیت
با کنار هم قرار دادن نظر این کاربر، رویکرد مذکور چندان هم غیرمنطقی نیست. رابرت کورویتز (Robert Kurvitz) نویسنده و مغز متفکر اصلی Disco Elysium در ویدیویی که وبسایت گیماسپات در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرد، مواردی را بیان میکند که توجه به آنها حائز اهمیت بسیاری است.
او به نکاتی اشاره میکند که حداقل از نظر نویسنده اصلی مطلبی که اکنون در حال خواندن آن هستید و پیشتر روی رسانه PC Gamer منتشر شده، «هیجانانگیزترین چیزی است که فارغ از کار بعدی استودیو، درباره یک بازی عرضه نشده شنیده است». من در قامت مترجم اگر بیشتر از او هیجانزده نباشم، کمتر هیجانزده نیستم. اظهارات کورویتز را میخوانیم:
من دوست دارم کاری را انجام دهم که Baldur’s Gate 2 با Baldur’s Gate 1 انجام داد.
رابرت کورویتز، نویسنده ارشد Disco Elysium
کورویتز سپس در ادامه درباره سناریوهایهایی که از Disco Elysium جا ماندند ولی میتوانستند درون آن به کار بروند و همچنین روشهای بیشتری که گروه او میخواست برای گسترش بخش Thought Cabinet انجام دهدِ، صحبت میکند.
Baldur’s Gate 2 در سال عرضه یعنی سال ۲۰۰۰ میلادی توسط IGN، گیماسپات و گیماسپای به عنوان بهترین بازی نقشآفرینی سال انتخاب شد. جدای از افتخارات متعددی که Baldur’s Gate 2 نائل به دریافت آنها شد، اکنون به عنوان یکی از آثار تاثیرگذار این صنعت و اصطلاحاً، بهترینهای تاریخ آن یاد میشود.
بعدتر کورویتز در کتابی که همراه با نسخه فیزیکی محدود Disco Elysium عرضه شد درباره قدمهای بعدی استودیو اظهار نظر کرد:
تاکنون ما صرفاً قسمتی کوچک و ناچیز از گوشه آن [جهان Elysium] یعنی منطقه Martinaise در Revachol West از Insulinde را به شما نشان دادهایم. [باور کنید] من قادر نیستم به شما بگویم که اینها چقدر ابتدایی [و ناچیز] بودهاند.
به خاطر علاقهای که به ایده ما نشان دادهاید، ما [نیز] میخواهیم بخشهای بیشتری از آن را ببینیم. به [نمایش] منطقه Jamrock و سپس بقیه مناطق امیدوارم.
رابرت کورویتز، نویسنده ارشد Disco Elysium
اظهارات فوق کافی هستند تا متحیرتر از گذشته به قضیه خیره شویم. حالا فضا برای نتیجهگیریهای دقیقتر به دفعات بازتر است؛ اینجاست که میتوان با ارائه دلیل به این باور چسبید که ZA/UM احتمالاً روی دنباله مستقیم Disco Elysium یا چیزی شبیه به آن مشغول به کار شده است.
آگهیهای شغلی ZA/UM در ادامه به دانش مورد نیاز برای «معماری یا برنامهریزی شهری» اشاره میکند که مسلماً برای طراحی عنوانی که در Jamrock، ناحیهای بزرگتر از Martinaise میگذرد، نیاز خواهد بود. شاید منظور از «علمی تخیلی» در این آگهیها اشاره به فناوریهای ثانویه و جایگزین فانتزی یا رویاگونه و در غیر این صورت، موضوعات فراطبیعی باشد.
در همین حین تا زمانی که مقاله را به اتمام نرساندهایم، میتوانیم احتمال استفاده از Unreal Engine 5 را در این نتیجهگیری جا دهیم. ZA/UM برای توسعه Disco Elysium از موتور بازیسازی Unity استفاده کرد اما وقتی در موقعیت شغلی اخیر این شرکت به مهارت کار با Unreal اشاره میشود، ما چه انتظار دیگری میتوانیم داشته باشیم؟
اگر نمیخواهید بار دیگر دست به دامان گذشته، علل و شواهد شویم، اجازه دهید چندان قضیه را حداقل برای موتور بازیسازی عنوان بعدی استودیو یاد شده پیچیده نکنیم. استفاده از Unreal میتواند جلوههای هنری یا مکانیکهای بازی بعدی را تا حدودی تغییر دهد.
اگر ZA/UM برنامه استفاده از این موتور را داشته باشد، شاید مجبور شود سبک هنری متمایز بازی خود را به محیط ۳ بعدی ایزومتریکی ترجمه کند که در عناوینی مثل Divinity: Original Sin 2 دیدهایم. احتمال تغییر زاویه هم وجود دارد و کم نبودهاند آثاری که قبلاً با نگرشی جدید، این کار را انجام دادهاند.
استودیوهای Troika Games و Obsidian تاکنون در تغییر زاویه دید از اول شخص به سوم شخص در بازیهای Vampire: The Masquerade – Bloodlines و Fallout: New Vegas به نتایج شگفتانگیزی دست پیدا کردهاند.
سرانجام به قسمتی از آگهیها میرسیم که تا به اینجا هیچ حرفی از آنها نزدهایم. ZA/UM به دنبال متخصصین فروش و منابع مالی است که بتوانند «جریانهای درآمد حاصل از فروش بازی، بستههای افزودنی و محتوای لایو سرویس را به حداکثر رسانده یا به آنها تنوع ببخشند».
مورد آخر، محتوای لایو سرویس موضوعی محسوب میشود که میتواند خون طرفداران را آن هم برای چنین عنوانی به جوش آورد اما اصلاً محتمل نیست که ZA/UM مشغول توسعه چیزی مثل Destiny یا شبیه آن باشد. هر چند اینطور میتوان تصور کرد که این استودیو چندین پروژه را در دست دارد و شاید برخی از DLCها یا آیتمهای جانبی به این شکل توسعه یابند.
سرانجام با هر چیزی که مواجه باشیم، چه بازی بعدی ZA/UM در عمق فضای بیکران یا چه در پهنای وسیع محیطی زمینی رخ دهد، ما در ژرفنای مغزهای ستودنی سازندگانی که Disco Elysium را به صنعت بازیهای ویدیویی هدیه دادند، سفر خواهیم کرد و ماجراها خواهیم داشت و تحمل فاصلهای که با این ماجراجویی داریم، یقیناً آسان نیست.
برای اطلاع از ساختههای بعدی آنها تی ام گیم را دنبال کنید. در این فاصله فرصتی است تا نقد و بررسی Disco Elysium: Final Cut را به قلم امیرمهدی نامجو در برنامه مطالعه خود قرار دهید. تی ام گیم با اختصاص نمره ۱۰ از ۱۰ به این بازی، آن را شاهکاری خواند که به لطف نسخه Final Cut و اضافه شدن صداگذاری، راحتتر این لقب را یدک میکشد:
Disco Elysium، در همان سالی که عرضه شد، یک شاهکار در زمینه بازیهای نقش آفرینی به حساب میآمد و حال با عرضه نسخه The Final Cut، سازندگان آن معدود ایراداتش نظیر فقدان صداگذاری کامل را هم برطرف کردهاند. اگر طرفدار بازیهای نقش آفرینی هستید و از عناوین داستانی غنی با دیالوگهای فراوان لذت میبرید، تجربه این بازی را از دست ندهید.
امیرمهدی نامجو – ۱۰/۱۰
همچنین اگر هنوز شانس تجربه Disco Elysium را نداشتهاید، دلیلی نیست که کسی بیش از این وقت خود را صرف خواندن این مطلب کند.