ماجرای طراحی لوگوی راکستار: وقتی به جای میز کار، از جعبه کارتن استفاده میشد – تی ام گیم
ماجرای طراحی لوگوی راکستار: وقتی به جای میز کار، از جعبه کارتن استفاده میشد – تی ام گیم
در اولین روزهای شکلگیری راکستار گیمز (Rockstar Games)، طراحان برای ترسیم لوگوی این شرکت به جای میز، روی کارتنهای کاغذی کار میکردند.
ماجرای تبدیل شدن راکستار گیمز از DMA Studio، سازنده کوچکِ مجموعههای Lemming و Grand Theft Auto به یک شرکت بینالمللی و غول دنیای بازیهای ویدیویی، داستانی است که بارها و بارها تعریف شده است. اما ماجرایی که شاید خیلی از افراد از آن بیخبرند، داستان طراحی لوگوی متشکل از حرف R و ستاره این استودیو در پسزمینه زرد است که کمتر به آن پرداخته شده و اندک اطلاعاتی درباره آن وجود دارد.
بهتازگی رسانه Time Extension، پیگیر این ماجرا شده و در همین راستا با کارن اسکات (Karen Scott)، طراح سابق راکستار گیمز، مصاحبهای ترتیب داده است. کارن در صحبتهایش، بهطور کامل توضیح میدهد که چگونه با جرمی بلیک (Jeremy Blake) آرتیست، موفق شد تا لوگویی را طراحی کند که امروزه تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ و هویت راکستار گیمز شده است.
در آن زمان و حوالی سال ۱۹۹۸، راکستار برنامه داشت تا لوگوی خود را بهصورت برچسب تولید و آن را در سرتاسر نیویورک پخش کند. اسکات تعریف میکند:
[لوگو] قرار بود به صورت استیکر باشد و از چسبی ساخته شود که حتی اگر کسی تلاش کند هم نتواند آن را بِکَنَد؛ چیزی شبیه همان برچسبهای دهه ۷۰ که وقتی کودک بودید، روی تخت خود میچسباندید و هیچوقت کنده نمیشدند.
دقیقاً به همین خاطر بود که لبههای لوگو بهصورت گرد و خمیده طراحی شدند؛ چراکه در این صورت، کار برای کندن آن سختتر میشد. البته سازندگان لوگو، تنها برای چسبانندگی برچسبها از دهه ۷۰ میلادی الهام نگرفتند بلکه این بازه زمانی، در انتخاب رنگها نیز الهامبخش طراحان بوده است:
رنگ زردِ طلایی نیز درواقع ریشههایی در دهه هفتاد و تقریباً لوگوهای اولیه شرکت کوداک (Kodak) و همچنین چیزهای دیگری که حس و حالِ سالهای اولیه موسیقی راکابیلی را میدادند، دارد.
با این وجود اما هنگامی که او و بلیک با استودیو آشنا شدند، نامِ آن هنوز تغییر نکرده بود و اعضای اکثراً بریتانیایی آن، طوری رفتار میکردند که انگار واقعاً ستارههای راک هستند:
بهصورت گروهی به رستورانها میرفتیم و بهدنبال آن، تک تک رستورانها ما را بیرون مینداختد. این خیلی بد بود و من سعی میکردم آنها را متقاعد کنم که ‘میدانید، در ایالات متحده، افراد همراه خودشان اسلحه دارند و شما نمیتوانید بهطور تصادفی، هرچیزی را با هر کسی شروع کنید. شما نمیدانید قرار است با چه چیزی مواجه شوید.’ ما همچنین حلقههای مخصوص خودمان را ساختیم. تقریباً فرقه خودمان را داشتیم و آنقدری کوچک بودیم که ریسک چنین چیزی را بپذیریم.
در آن روزها، اعضای دفتر نیویورک حدوداً هفت نفر بودند و پول، مانند اکسیژن در فضای شرکت پخش نبود:
بودجه بسیار کمی داشتیم و امروز، فکر کردن به آن خندهدار بهنظر میرسد چراکه در حال حاضر اوضاع بهشدت متفاوت است. وقتی وارد آنجا شدم، حیرتزده بودم. ما به معنای واقعی کلمه، در کوچکترین دفتری که میتوانید تصور کنید کار میکردیم. یادم میآید در مقطعی، حتی یک میز هم وجود نداشت و در عوض یک کارتن کاغذی بود که مجبور بودم روی آن کارهایم را انجام دهم.
اسکات همچنین روی طراحی بستهبندی Grand Theft Auto 2 نیز کار کرد و سابقه فعالیت در شرکتهای مختلفی را در کارنامه دارد. وی دو سال بعد، از راکستار گیمز جدا شد و پانزده سال بعدی را در مایکروسافت مشغول شد؛ جایی که هماکنون در آن به عنوان مدیرِ اصلیِ طراحی فعالیت میکند.
راکستار گیمز اما سالهاست که با آن استودیوی کوچک هفت نفره با میزهای کارتنی فاصله دارد؛ این شرکت هماکنون با بیش از ۲ هزار کارمند، سالانه دستکم ۶۰ میلیون دلار درآمد دارد و سازنده دومین بازی پرفروش تاریخ یعنی GTA V، با فروش بیش از ۱۷۵ میلیون واحد است. بسیاری از هواداران، احتمال میدهند که بازی بعدی این استودیو یعنی GTA VI، تا پایان ماه اردیبهشت بهطور رسمی رونمایی خواهد شد.
منبع: PCGamer