اخبار روز

عصبانیت بازی‌سازان از توسعه‌دهندگان موتور Unity – تی ام گیم

  • عصبانیت بازی‌سازان از توسعه‌دهندگان موتور Unity – تی ام گیم

    طرح قیمت‌گذاری جدید Unity سبب آشفگی بسیاری از استودیو‌های بازی‌سازی شده است؛ به طوری که تعداد زیادی از آن‌ها دیگر نمی‌خواهند با این موتور بازی‌سازی کار کنند.

    تبلیغات

    چندی پیش، شرکت سازنده موتور بازی Unity تغییراتی را در طرح قیمت‌گذاری خود اعلام کرد که بر اساس آن، توسعه‌دهندگان پس از رسیدن به آستانه‌های خاصی از نظر درآمد و نصب، برای هر بار نصب بازی خود هزینه‌ای پرداخت خواهند کرد. Unity از سال ۲۰۰۵ وجود داشته و یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای ساخت بازی است که برای بازی‌های بزرگی مانند Genshin Impact و همچنین عناوینی مانند Vampire Survivors، Pokémon Go، Cuphead، Among Us، Subnautica، RimWorld، BattleTech (2018) و Hollow Knight استفاده می‌شود.

    واکنش به این تغییر که قرار است در اول ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی شود، واقعا قابل توجه بود. خشم و ناراحتی به حدی رسیده است که توسعه‌دهندگان فردی و استودیوهای مستقل با اندازه‌های مختلف، همگی با اتحاد و همبستگی بی‌سابقه‌ای که معمولا فقط در رویدادهای ورزشی بین‌المللی دیده می‌شود، علیه این تصمیم متحد شده‌اند. برخی از توسعه دهندگان پیش‌بینی کرده‌اند که Unity به سرعت طرح قیمت‌گذاری جدید را کنار خواهد گذاشت (تاکنون این اتفاق نیفتاده است)، برخی دیگر پیشنهاد کرده‌اند که بخش هایی از این طرح، به ویژه تغییرات قراردادهای قبلی، ممکن است حتی قانونی نباشد، و بسیاری دیگر قسم خورده‌اند که به طور کامل از موتور Unity دست بکشند.

    چرا سازندگان تا این حد عصبانی هستند؟

    دلیل اصلی خشم و ناامیدی توسعه دهندگان، دو عامل است: اول اینکه Unity به بازی هایی که از موتور آن استفاده می‌کنند، هزینه نصب ثابت اضافه می‌کند، و دوم اینکه Unity بدون دلیل منطقی قراردادهای موجود را لغو، و تغییرات را به همه قرارداد‌های جدید اعمال می‌کند.

    بر اساس سیاست اعلام شده، به بازی هایی که از آستانه‌های خاصی از نظر نصب و درآمد عبور کنند، هزینه اجرا تعلق می‌گیرد. برای Unity Personal، موتور رایگانی که بسیاری از توسعه دهندگان مستقل تازه‌کار و کوچک از آن استفاده می‌کنند، این آستانه‌ها، درآمد ۲۰۰,۰۰۰ دلاری در ۱۲ ماه گذشته و ۲۰۰,۰۰۰ نصب است. پس از رسیدن به این حد، از توسعه‌دهندگان برای هر بار نصب بازی، ۲۰ سنت هزینه دریافت می شود.

    این پول بسیار زیادی به نظر می‌رسد، اما همانطور که دیروز اشاره کردیم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر این موضوع تأثیر بگذارند و برای توسعه‌دهندگان دردسر ایجاد کنند. بمباران نصب، که در آن کاربران عصبانی نصب‌های متعددی را برای افزایش هزینه‌های توسعه‌دهنده هدف انجام می‌دهند، خطری است که این طرح به‌وجود می‌آورد. این سیاست همچنین این سوال را ایجاد می‌کند که استودیوهای مستقل چگونه می‌خواهند با چیزهایی مانند Game Pass که می‌توانند بازی‌های آن‌ها را بدون درآمد همراه به مخاطبان بسیار گسترده‌ای ببرند، برخورد کنند.

    یکی دیگر از مسائل بزرگ این است که Unity این تغییر را به صورت گذشته‌نگر اعمال کرده است. این تغییر هرگونه توافق‌نامه موجود بین توسعه دهندگان و Unity را لغو می‌کند و برای بازی‌هایی که حتی قبل از اعلام این تغییر منتشر شده‌اند نیز اعمال می‌شود. آستانه درآمد بر اساس فروش پس از اول ژانویه ۲۰۲۴، زمانی که سیستم قیمت‌گذاری جدید به اجرا در می‌آید، محاسبه می‌شود، اما فروش‌هایی که قبل از آن تاریخ رخ داده‌اند نیز در آستانه نصب محاسبه می‌شوند. آرون سن فیلیپو (Aaron San Filipo)، توسعه دهنده Whisker Squadron، گفت که تمایل Unity به لغو توافق نامه‌های موجود برای کسب درآمد بیشتر، به وضوح نشان می‌دهد که کار با این موتور ایمن نیست.

    چرا Unity این کار را انجام می‌دهد؟

    Unity به احتمال زیاد می دانست که مردم این تغییر را دوست نخواهند داشت، پس چرا این کار را کرد؟

    برخی می‌گویند که مدیر عامل جان ریکتیلو (John Riccitiello)، یک فرد پول‌پرست است، او کسی بود که گفت توسعه‌دهندگانی که بازی‌های خود را پولی نمی‌کنند احمق‌های لعنتی هستند.

    سایمون کارلس (Simon Carless)، کارشناس صنعت بازی، معتقد است که این یک تصمیم تجاری ساده است: Unity می خواهد راهی حدودا قابل ردیابی برای کسب درآمد موثرتر از بزرگترین مشتریان خود، که اکثر آنها بازی‌های موبایل هستند، پیدا و مایل است بخش نسبتاً کوچکی از کسب و کار خود را قربانی کند. کسب درآمد از موتور بازی به طور کلی فقط حدود ۲۳٪ از درآمد کل Unity را تشکیل می‌دهد و PC و کنسول، فقط بخش کوچکی از آن است.

    در حال حاضر، Unity زیر پای هزاران توسعه دهنده‌ای که از موتور بازی‌سازی آن استفاده می‌کنند را خالی کرده و سازندگان به دنبال راهی برای خروج هستند. ممکن است این شرکت عقب‌نشینی کند، اما هر چه این موضوع طولانی‌تر شود، احتمال آن کمتر می‌شود.

    priestهادی صفائیPop_StarPeter ParkerHELLO.BROTHERفرید فرهادیNoobv-alkalineEzio (در شوک عظمت Marvel's Spider-Man 2)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا