سونی: ایجاد رقیب برای گیم پس چندین سال طول میکشد – تی ام گیم
سونی: ایجاد رقیب برای گیم پس چندین سال طول میکشد – تی ام گیم
در پاسخ به نهاد نظارتی برزیل، سازندهی پلی استیشن 5 گفت که سرویس گیم پس بین 60 تا 70 درصد از سهم بازار سرویسهای اشتراکی دنیا را تشکیل میدهد.
در حال حاضر تصاحب اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) به دست مایکروسافت (Microsoft) توسط نهادهای نظارتی مختلف دنیا در دست بررسی قرار دارد. اخیرا نهاد نظارتی برزیل تمام اسناد مربوط به روند بررسی را منتشر کرد که شامل پاسخ شرکتهایی نظیر سونی (Sony)، یوبیسافت (Ubisoft) و برادران وارنر (Warner Bros) در زمینهی موضوعات متعددی میشود. یکی از این موضوعات سرویس اشتراکی ایکس باکس یعنی گیم پس است که تا ماه ژانویه 2022 بیش از 25 میلیون عضو دارد.
پاسخ سونی جالب است. به نظر میرسید که سرویسهای اشتراکی با عناوینی که باید به صورت پرداخت یکباره خریداری شوند، رقابت میکنند. اگرچه، گفته میشود که قیمت کم پیشپرداخت سرویسهای اشتراکی ممکن است به ضرر رقابت باشد زیرا ناشرها به فروش این عناوین برای جبران سرمایهگذاری روی آنها نیاز دارند. همچنین به نظر میرسید که این موضوع میتواند باعث کاهش کیفیت بازیها و آسیب به مشتری شود.
در حالی که ظاهرا سونی در حال انتقاد از گیم پس بوده، این اندیشهی جدیدی از سوی این شرکت نیست. به دنبال رونمایی از پلی اسیتشن پلاس جدید، هیروکی توکوکی (Hiroki Totoki)، مدیر مالی سونی، این چنین گفت:
اگر ما عناوین AAA پلی استیشن 5 را روی سرویسهای اشتراکی منتشر کنیم، احتمالا باید سرمایهی موردنیاز آنها را کاهش دهیم که باعث از دست رفتن کیفیت عناوین فرست-پارتی میشود و این برای ما اهمیت دارد.
در ادامه پاسخ خود، سونی گفت که گیم پس در طول 5 سال گذشته تقریبا 60 تا 70 درصد بازار جهانی سرویسهای اشتراکی را از آن خود کرده است. بر اساس گزارشات، حجم این بازار در برزیل حتی بیشتر بوده و بین 70 تا 80 درصد سرویسهای اشتراکی PC را گیم پس تشکیل میدهد. سونی باور دارد که ساخت رقیب برای سرویس اشتراکی مایکروسافت حتی با وجود سرمایهگذاری اساسی به چندین سال زمان نیاز دارد.
بازیهای فرست-پارتی سونی از زمان عرضهی پلی استیشن 5 تا حد زیادی موفق بودهاند، اما ظاهرا گیم پس به عنوان تهدید بزرگی در نظر گرفته میشود. اینکه چگونه این سرویس در صورت تایید خرید اکتیویژن بلیزارد رشد خواهد کرد، مشخص نیست؛ اما در هر صورت سونی از دسترسی به عناوین Call of Duty روی کنسولهای پلی استیشن، با توجه به محبوبیت بیرقیب این سری، مصمم است.