گزارش: توسعۀ Perfect Dark به کندی پیش میرود؛ فاصلۀ چند ساله تا عرضه – تی ام گیم
گزارش: توسعۀ Perfect Dark به کندی پیش میرود؛ فاصلۀ چند ساله تا عرضه – تی ام گیم
منابع داخلی مختلف و برخی سازندگان سابق Perfect Dark، به خروج جمع کثیری از اعضای ارشد استودیوی سازنده، کندی پروسه توسعه و فقدان استقلال در خلاقیت اشاره دارند.
تقریباً نیمی از توسعهدهنگان ارشد استودیوی اِنشتیو (The Initiative)، این تیم را ترک کردهاند و در طول یک سال گذشته، بازی Perfect Dark تحت تاثیر مستقیم قرار گرفته است. بخش قابل توجهی از این افراد، نقشهای کلیدی را برعهده داشتهاند که در میان آنها نام کارگردان بازی، دن نیوبرگر (Dan Neuburger)، و طراح ارشد مرحله یعنی کریس اونیل (Chris O’Neill) به چشم میخورد. جولیون مایرز (Jolyon Myers) و دو طراح ارشد دیگر نیز در روزهای گذشته انشتیو را به مقصد استودیوهای گوناگون ترک کردهاند.
این فقدان نیروی ارشد تنها به واحد طراحی (Design) مربوط نمیشود؛ Perfect Dark دو نویسندۀ سناریو، کارگردانِ تکنیکال، کارگردانِ طراحی هنری، مهندسِ ارشدِ گیمپلی، انیماتورِ ارشد و افراد دیگری را نیز از دست داده است. بر اساس اطلاعات قرار گرفته روی پروفایل LinkedIn استودیو، در حال حاضر کمتر از 50 نفر در استودیوی The Initiative مشغول هستند و نکتۀ جالبتر این است که آنها تنها به 3 موقعیت شغلی نیاز دارند. از طرفی، تحلیلها به ما میگویند که این استودیو در 12 ماه گذشته نزدیک به 12 نفر را استخدام کرده است.
زمانبندی این جداییها، با اعلامیۀ همکاری با کریستال داینامیکس در ماه سپتامبر سال گذشته نیز هماهنگی دارد. از تمامی این اتفاقات و مدارک موجود میتوان نتیجه گرفت که سازندۀ Tomb Raider نقش بسیار کلیدیتری در رهبری پروژۀ Perfect Dark دارد.
اعضای سابق استودیو در مصاحبههای اخیر به این موضوع اشاره داشتهاند که عدم وجود استقلال در خلاقیت و کندی پروسه توسعه، دلایل اصلی جدایی آنها از The Initiative است. مدیریت استودیو در بیانیهای به VGC اعلام کرد که به تیم کنونی اطمینان دارد و استعدادهای جدیدی به استودیو اضافه خواهند شد. دلیل اصلی مشکلات نیز قرنطینه و شیوع ویروس کرونا اعلام شده است.
دارل گلگر (Darrell Gallagher)، رئیس استودیوی انشتیو، در بیانیۀ خود گفت:
این ماموریت کوچکی نیست که استودیویی را بنا و یک فرنچایز قدیمی را بازیابی کنید. در زمان تشکیل استودیوی The Initiative، ما تصمیم گرفتیم از همکاریهای مختلف بهره ببریم تا به جاهطلبیهای خود دست پیدا کنیم و در حال حاضر از پیشرفتهایی که با کریستال داینامیکس داشتهایم هیجانزده هستیم.
در این سفر، تغییرات حول نیروی کار عجیب و غیرمنتظره نیست، به خصوص در دو سال گذشته که جهان با پندمیک روبهرو شد و باید اعتراف کنم که کارهای زیادی پیش روی ما وجود دارد تا بهترین تجربه از Perfect Dark را ارائه دهیم.
از زبان اعضای سابق بشنوید
یکی از اعضای سابق استودیوی اِنشتیو در گفتوگویی با VGC توضیح داد که دلیل اصلی ترک استعدادهای ارشد این تیم، سرخوردگی و ناامیدی حول کارگردانی پروژه است. با وجود این که وبسایت رسمیِ اِنشتیو مدعی میشود در زمینۀ خلاقیت، محیطی «مبتنی بر همکاری و مشورت» را فراهم میکند، اما در حقیقت یک رویکرد سلسله مراتبی از بالا به پایین وجود دارد که در آن گلگر و نیوبرگر (که خود تیم را ترک کرد) تصمیمات هنری مختلف را خودشان اتخاذ میکنند.
طبق صحبت توسعهدهندگان سابق این استودیو، اعضای ارشد از نداشتن استقلال هنری و خلاقیت ناامید شدند و این احساس به آنها دست داد که صحبتهای آنها حول اولویتهای توسعه و برنامهریزی پروژه شنیده نشدند.
به دنبال وعدههای آگهی استخدام مبنی بر محیطی مبتنی بر همکاری و مشورت، اعضای ارشد انتظار داشتند که ایدههایشان شنیده شود و رویکردی از پایین به بالا وجود داشته باشد، اما در حقیقت تصمیمات از بالا به پایین اتخاذ میشدند.
به دنبال این مشکلات، ادعا میشود که پروسۀ ساخت به شکل «دردآوری» کند پیش میرفت و یک فرهنگ کاری مناسب در این استودیو شکل نگرفت. تمامی اعضای سابق انشتیو که با VGC صحبت کردهاند، اعتراف کردند که از برخورد ملایم مایکروسافت با این استودیو و عدم برخورد جدی با آن متعجب شدهاند.
طبق ادعای سازندگان سابق، فرهنگ کاری نامناسب در این استودیو، یکی از علل همکاری با کریستال داینامیکس بود.
منابع داخلی: چندین سال تا عرضه Perfect Dark فاصله داریم
منابع وبسایت VGC، به این منبع خبری اطلاع دادهاند که غافلگیر خواهند شد اگر ورود کریستال داینامیکس به پروسه ساخت Perfect Dark و از سوی دیگر خروج اعضای کلیدی انشتیو، باعث ریبوت پروژه و از سرگیری مراحل توسعه نشود. به دنبال این موضوع، احتمالاً سالها تا انتشار این عنوان فاصله داریم.
چیزی که از منابع داخلی ایکس باکس دست گیرمان شد، این است که تیم رهبری ایکس باکس در قبال استودیوهای جدید خود با مدارا برخورد میکند. شعبه دوم پلیگراند گیمز (Playground Games) که روی Fable جدید کار میکند، تیم توسعه Everwild در استودیوی ریر (Rare) و انشتیو همگی با خیال آسوده به توسعه بازی خود میپردازند. ریر و انشتیو هر دو با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند، اما موضوع نگرانکنندهای حول پلیگراند گیمز به گوشمان نخورده است.
The Initiative
در ادامه فهرست اعضای کنونی و سابق استودیوی انشتیو را مطالعه میکنید. آنهایی که خط خوردهاند، استودیو را ترک کردهاند و بازیهای داخل پرانتز پروژه قبلی این افراد را نشان میدهد.
واحد رهبری استودیو
- Darrell Gallagher, studio head (Activision, Square Enix)
- Lindsey McQueeney, HR manager (Google, Crystal Dynamics)
- Dickson Lee, director of finance and operations
واحد طراحی
Daniel Neuburger, game director (Tomb Raider series)(left Feb 2022)Drew Murray, design director (Sunset Overdrive)(left Feb 2021)- Christian Cantamessa, cinematics director (Red Dead Redemption)
Chris O’Neill, lead level designer, associate design director (God of War + Metal Gear Online)(left Dec 2021)- Richard Burns, UI/UX lead (Forza Horizon series)
- Robert Ryan, senior systems designer (Motive + Naughty Dog)
Justin Perez, senior systems designer (Jedi: Fallen Order)(left Nov 2021)Kurt Loudy, senior systems designer (Id Software)(left Oct 2021)Ian Miller, senior designer (God of War)(left Mar 2022)Kai Zheng, principal level designer (God of War)(left Oct 2021)Ray Yeomans, senior designer (God of War & Tomb Raider series)(left Apr 2021)Jolyon Myers, principal world builder (Infinity Ward)(left Jan 2022)Nigel Loster, gameplay designer (The Coalition)(left Feb 2022)Sean Slayback, lead systems designer (Respawn, Infinity ward)(left Aug 2021)- Daniel Steamer, lead technical designer (Crystal Dynamics)
- Cristian Guzman, associate technical designer
- Remi Lacoste, experiential director (Crystal Dynamics)
Joey Tan, associate technical designer (Insomniac)(left Dec 2021)- Branford Williams, principal production designer (Daybreak)
نویسندگان
Blake Fischer, director of narrative (Xbox)(left Jun 2021)Christine Thompson, narrative lead (Destiny 2)(left Jul 2021)- Robert Shannon, narrative designer (The Coalition)
- Nicole Phillips, principal writer
برنامهنویسان
William Archbell, technical director (Riot Games, 343)(left Aug 2021)- Francisco Aisa Garcia, technical lead (Naughty Dog)
- Ben Diamond, lead systems engineer (Respawn, God of War III)
Cesar Castro, senior software engineer (EA Sports UFC, FIFA)(left May 2021)Hawar Doghramachi, senior graphics engineer (Naughty Dog)(left Apr 2021)Robert Marr, lead gameplay engineer (Cryptic Studios)(left April 2021)- Jon Lew, senior gameplay engineer (Sledgehammer)
- Anthony Silva, senior engineer
Yuka Murata, software engineer(left Jul 2021)Stephen Clayburn, principal lead online services engineer(left Jun 2021)- Chris Panosian, cyber security engineer
تولید
- Brian Westergaard, director of production (God of War, Tomb Raider series)
Maxwell Morrison, QA lead(left Feb 2022)- Victoria Miller, senior producer (PlayStation)
Johal Gow, senior producer (Treyarch)(left Oct 2021)- Jonathan Chavez, associate producer (Treyarch)
- Nicole Plum, outsource manager (The Coalition)
آرتیستها
- Ryan Duffin, gameplay animation director (BioWare, DICE)
Lee Davis, lead gameplay animator (Naughty Dog)(left Mar 2022)- Jason Priest, lead artist (Insomniac)
- Erik Jakobsen, environment art director (God of War)
- Marcia Hunsicker, senior gameplay animator (343)
Eric Persson, associate art director(left Aug 2021)Ryan Trowbridge, tech art director (Bend Studio)(left Jun 2021)Matt Corcoran, principal character artist (Jurassic World movie)(left Feb 2022)Sze Jones, principal character artist (Tomb Raider, Uncharted 4)(left Dec 2020)- Tyler Thornock, principal technical animator (Naughty Dog)
Giovanni Martinez, senior environment artist (Insomniac)Sep 2021- Justin Walters, senior environment artist (Avalanche)
Pasquale Scionti, senior environment/lighting artist(left Jun 2021)Sarah Swenson, environment artist (Naughty Dog)(left Mar 2021)- Jaime Molina, environment artist (Infinity Ward)
Patrick Ward, 3D environment artist (Nexon)(left May 2021)- Fabian Elmers, senior tech artist
- Oliver Guiney, concept artist (Black Ops 4)
Isaac Yeram Kim, concept artist (Naughty Dog)(left Jun 2021)- Victor Chavez, senior animator (Amazon Game Studios)
- Carlos G, senior tech artist
Arlington Cruz, animator(left Jan 2021)Sylvia Chambers, animator (Naughty Dog)(left Oct 2021)
آخرین استخدامها:
- Adam McDonald, senior level designer (The Coalition) Mar 2021
- Steven Ty, lead VFX artist (Infinity Ward) May 2021
- Larra Paolilli, franchise director Jun 2021
- James Zhang, junior VFX artist Jul 2021
- Will Poloski, support engineer Sep 2021
- Michel Bastien, studio general manager (Turn 10) Oct 2021
- Landon McDowneel, senior director of engineering (Riot) Oct 2021
- Alex Leonard, senior gameplay engineer (Treyarch) Nov 2021
- Michaela Cristina-Faith, game engineer Dec 2021
- Peter Santoki, senior graphics engineer (2K) Jan 2022
- Heather Jackett, senior level designer (The Coalition) Feb 2022
- LJ Duey, writing assistant Feb 2022
نظر شما در این باره چیست؟