ناشران گزارش میدهند که ساخت بازیهای AAA بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه دارد – تی ام گیم
ناشران گزارش میدهند که ساخت بازیهای AAA بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه دارد – تی ام گیم
بدون توجه به هزینه تبلیغات، ساخت عناوین AAA مانند Call of Duty و Grand Theft Auto به تنهایی بیش از ۲۵۰ میلیون دلار هزینه دارد.
روز چهارشنبه، رگولاتوری بریتانیا (CMA) روند تایید قرارداد خرید اکتیویژن (Activision) توسط مایکروسافت را متوقف کرد، به این دلیل که نهایی شدن این خرید بر بازار رقابت Cloud اثر منفی میگذارد. علاوه بر حیاتی بودن این تصمیم و بلاتکلیف شدن روند تایید این قرارداد، CMA اسنادی منتشر کرد که در بخشی از آن به هزینههای ساخت عناوین AAA و گران قیمت اشاره میشود. در این گزارش ادعا میشود که برخی از ناشران بیش از ۱ میلیارد دلار برای ساخت بعضی از بازیهای AAA هزینه میکنند. گفته میشود که بودجه ساخت عناوین AAA که احتمالا در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ عرضه میشوند، از ۲۰۰ میلیون دلار شروع میشود.
هر نسخه Call of Duty به تنهایی ۳۰۰ میلیون دلار بودجه مصرف میکند و گویا نسخه بعدی GTA هم حداقل به ۲۵۰ میلیون دلار بودجه اولیه نیاز دارد. وقتی بحث تبلیغات و بازاریابی این عناوین به میان میآید، این هزینه میتواند تا ۱ میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند. گزارش شده است که ساخت فرنچایزهای محبوب به ۶۶۰ میلیون دلار بودجه ساخت و ۵۵۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات نیاز دارد. هزینههای ساخت بازیهای بزرگ از حدود ۵ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
گفته میشود که تا ۵ سال پیش، بازیهای AAA تنها به ۵۰ میلیون الی ۱۵۰ میلیون دلار هزینه نیاز داشتند. CMA در اسناد خود به افزایش هزینههای ساخت نسخههای Call of Duty نیز اشاره میکند. در گزارش دیگری از اکتیویژن آمده است:
ما تا حدی روی ارائه محتوا در سری Call of Duty تمرکز کردهایم که دیگر نمیتوانیم به یکی از استودیوهای داخلی خود تکیه کنیم. ما حداقل به ۲ الی ۳ استودیو برای ساخت بازیهای جدید Call of Duty احتیاج داریم. این فشار ما را مجبور میکند که از منابع خارجی بیشتری استفاده کنیم و این روند به این زودیها متوقف نخواهد شد.
علاوه بر ادعای مذکور، CMA میگوید که کنسولهای نینتندو برخلاف ادعای مایکروسافت، توانایی اجرای بازیهای Call of Duty را ندارند. این رگولاتوری همچنین به احتمال افزایش قیمت گیم پس بعد از تایید این قرارداد اشاره کرد.