پیشبینی یک شرکت تحقیقاتی: در نسل بعدی تنها یک کنسول توان رقابت با نینتندو را دارد – تی ام گیم
پیشبینی یک شرکت تحقیقاتی: در نسل بعدی تنها یک کنسول توان رقابت با نینتندو را دارد – تی ام گیم
یک شرکت تحقیقاتی پیشبینی میکند که نسل آینده کنسولها عرصه رقابت سونی و یا مایکروسافت با نینتندو است. طبق یک گزارش جدید، صنعت بازی تنها میتواند از دو کنسول بازی موفق در نسل بعدی پشتیبانی کند و یکی از آنها قطعا نینتندو خواهد بود.
شرکت تحقیقات بازار DFC Intelligence گزارش و پیشبینی سالانه خود را این هفته منتشر کرد که در آن رشد درآمد عمدهای را برای نیمه دوم دهه جاری پیشبینی میکند، در حالی که ریسک قابل توجهای برای یکی از سه سازنده کنسولهای بازی وجود دارد.
DFC پیشبینی میکند که به لطف سختافزار جدید نینتندو و عناوین بزرگی مانند GTA 6، صنعت بازی پس از دوره کاهشی خود به خاطر همهگیری کووید ۱۹، در سال ۲۰۲۵، رشد بیسابقهای را تجربه خواهند کرد.
این شرکت پیشبینی میکند که تعداد مخاطبان بازیهای ویدیویی تا سال ۲۰۲۷ از ۴ میلیارد نفر فراتر خواهد رفت و نینتندو برنده بلاشک نسل بعدی کنسولها خواهد بود.
اما DFC باور دارد که نینتندو تا سال ۲۰۲۸ تنها یک رقیب خواهد داشت: یا ایکس باکس یا پلی استیشن.
نسل بعدی کنسولها جای بیش از دو رقیب نیست. سونی یا مایکروسافت در جایگاه سوم و با فاصلهای بسیار دور دست و پنجه نرم خواهند کرد. این موضوع تا حد زیادی بستگی به این دارد که کدام یک از این شرکتها بتواند شتاب اولیه مناسبی را به دست آورد.
DFC اعتقاد دارد هنوز خیلی زود است که بدانیم کدام یک از برندهای ایکسباکس یا پلیاستیشن از رقابت در نسل بعدی جا میماند و توضیح میدهد که قیمت، تاریخ عرضه کنسول و سایر ویژگیهای اساسی مانند قابل حمل بودن در این مورد تاثیرگذار خواهد بود.
یک کنسول جدید از سونی، مثلا PS6، باید به دلیل طرفداران وفادار و IPهای قوی سونی دارای مزیت باشد، اما باید در نظر داشت که مایکروسافت کنسول بعدی خود را به عنوان بزرگترین ناشر بازی وارد میدان خواهد کرد.
مایکروسافت با Xbox Series X/S شکست خورد، اما خریدهای بزرگی انجام داده و به بزرگترین ناشر بازی جهان تبدیل شده است. مایکروسافت این گزینه را دارد تا به جای سختافزار روی نرم افزار و مدلهای توزیع متنوع تمرکز کند.
دیوید کول (David Cole)، بنیانگذار و مدیرعامل DFC Intelligence، در صحبتهای جدید خود گفت:
در طول سه دهه گذشته، صنعت بازیهای ویدیویی بیش از ۲۰ برابر رشد کرده و پس از دو سال کاهش فروش سختافزار و نرمافزار، در حال از سرگیری رشد خود با سرعتی مناسب است.
در حالی که سال ۲۰۲۵ آغاز این مسیر صعودی خواهد بود، سؤالات بزرگی باقی میماند، از جمله اینکه چه کسی در جنگ کنسول نسل بعدی شکست خواهد خورد؟ و چه کسی در نبرد توزیع بازی پیروز خواهد شد؟ با توجه به تمرکز ناشران بزرگ بر روی خدمات زنده پیرامون فرنچایزهای همیشه سبز، فرصتها برای استودیوهای کوچکتر فراوان خواهد بود.
نینتندو هنوز به طور رسمی جانشین سوییچ را معرفی نکرده، اما برنامه خود را برای انجام این کار در سال مالی جاری تایید کرده است.