بازیکنان از احترام به هوش مخاطبین در معماهای Horizon Forbidden West: Burning Shores خوشحال شدند – تی ام گیم
بازیکنان از احترام به هوش مخاطبین در معماهای Horizon Forbidden West: Burning Shores خوشحال شدند – تی ام گیم
عدم راهنمایی ایلوی (Aloy) در حل معماهای Horizon Forbidden West: Burning Shores، احترام و تحسین بسیاری از بازیبازان را بهدست آورده است.
پس از انتشار بسته الحاقی Burning Shore برای عنوان Horizon Forbidden West، بسیاری از مخاطبان این اثر بهسرعت متوجه شدند که ایلوی در حل معماهای بازی، دیگر به پرحرفی گذشته نیست و به هوش و ذکاوت حداقلی پلیر، احترام میگذارد. چنین اتفاقی موجب شد تا بازیبازان در فضای مجازی هیجانزده شده و به تمجید این خوشآمد، بپردازند.
البته ممکن است موضوع کمصحبتی ایلوی، بهدلیل کمتر بودن پازلها نسبت به بازی اصلی باشد اما اینطور بهنظر میرسد که نظرات و حواشی منفی حول God of War Ragnarok، اثر بهشدت موفقِ دیگر خانواده پلی استیشن، روی استودیو گوریلا گیمز (Guerrilla Games) نیز تاثیرگذاشته است و توسعهدهندگان، برای حل معماها فرصت بیشتری به بازیکنان میدهند.
یکی از کاربران ردیت بهنام “Petran1420” در اینباره میگوید:
صادقانه بگویم، گاهی اوقات ۴۵ ثانیه یا بیشتر طول میکشید تا متوجه شوم چطور باید مراحل پلتفرمینگ و پازلهای الکتریکی را پشتسر بگذارم و تنها وقتی کارم تمام میشد، متوجه میشدم که هی، ایلوی بلافاصله به من نگفت که چکار کنم! این واقعاً خوب بود.
“Animator_K7” اضافه میکند:
من در یکی از معماهای ماموریت Gildun گیر کردم، اما مشکلی نیست، خودم در نهایت توانستم آن را حل کنم. [در آن هنگام] از تغییرِ ایجاد شده، قدردانی کردم.
درواقع، چقدر خوب است که وقتی مشغول بازی هستیم، در همان ثانیههای اول حل یک پازل، پاسخ آن از طُرُق گوناگون برای ما لو نرود. حقیقتاً اگر یک بازی به شعور و ذکاوت ما احترام بگذارد و اجازه دهد تا بهشکلی معنادار و راضیکننده، خودمان درگیر معماها شویم، چقدر میتواند لذت بخش باشد.
البته احترام به فهم مخاطب، لزوما به معنای از میان بردن اشارهها و کمکها برای حل یک معما نیست. برخی افراد به دلایلی مختلف، واقعاً توانایی پشتسر گذاشتن پازلها را ندارند. در گذشته که خبری از فضای مجازی نبود، بسیاری از بازیبازان ممکن بود ماهها روی یک معما گیر کنند و برخی، تا زمانی که راه حل را از دوست یا بازیکنی دیگر نمیپرسیدند، موفق به گذر از مرحله نبودند. در این مواقع، کمکِ خود بازی میتواند بسیار مفید باشد و اتفاقا نکتهای مثبت و مزیتی سودنی است؛ اما زمانی که بازی، به پلیر کمتر از چند دقیقه برای فکر کردن فرصت میدهد و سپس شروع به راهنماییهای پیاپی میکند، دیگر هیچ نکته مثبتی وجود نخواهد داشت.
ضمناً برخی افراد نیز بهدلیل ناتوانیهای جسمی قادر به حل معماها نیستند و به راهنمایی نیاز دارند. “Pheoenix_Wolf” در اینباره میگوید:
اگر به من باشد، تغییر ایجاد شده را دوست نداشتم. در نظر داشته باشید که من در حال نابینا شدن هستم و نمیتوام اجسامی که در ارتفاعات یا در گوشههای تاریک قرار دارند را ببینم. آن راهنماییهایی که ممکن است برای شما آزاردهنده باشند، درواقع دلایلی هستند که باعث میشوند من بتوانم بدون کمک خواستن از اطرافیانم، تنهایی و مستقلاً بازی را تجربه کنم.
بنابراین مرز باریکی بین راهنماییهای بهموقع و کمکهای آزاردهنده وجود دارد و شاید بهتر باشد که بازی قبل از شروع، انتخاب میزان سختی پازلها را نیز برعهده مخاطب قرار دهد یا دستکم، مانند آثار استودیو ناتی داگ، دکمهای مختص راهنمایی در حل معماها وجود داشته باشد و در کنار آن، قابلیتهای دسترسی (Accessibility Features) متناسبی هم گنجانده شوند.
Horizon Forbidden West: Burning Shores هماکنون بهصورت انحصاری روی پلتفرم پلی استیشن ۵ در دسترس قرار دارد. حسین غزالی، در نقد و بررسی این بسته الحاقی، داستان و شخصیتهای آن را «تبلیغاتی» ارزیابی کرده و از طرفی، خلاقیت مراحل فرعی را از نکات مثبت این اثر دانسته است.
منبع: Gamesradar