بسیاری از توسعه دهندگان معتقدند اصطلاح AAA احمقانه است – تی ام گیم
بسیاری از توسعه دهندگان معتقدند اصطلاح AAA احمقانه است – تی ام گیم
در حالی که استفاده از اصطلاح AAA، برای نامیدن عناوینی که با بودجههای عظیم، ریسک شکست پایین و کیفیت بالا، شروع شد، در سالهای اخیر بیشتر به یک موضوع بحث جنجالی تبدیل شده است.
در گزارش اخیر GamesRadar، بسیاری از توسعهدهندگان ادعا کردهاند که اصطلاح AAA بیمعنی و احمقانه است، زیرا توسعهدهندگان فقط بر روی سود خود متمرکز شدهاند و به توسعه بازیهای «باکیفیت» برای بازیکنان توجهی نمیکنند.
در میان بسیاری از توسعهدهندگانی که درباره اصطلاح AAA صحبت کردند، یکی از آنها چارلز سسیل (Charles Cecil)، بنیانگذار Revolution Studios بود که باور داشت زمانی که استودیوهای مستقل با مشکلات عظیمی مواجه شدند، این اصطلاح در صنعت گیمینگ روی زبانها افتاد.
او توضیح داد که در آن دوره، ناشران بزرگ مقادیر زیادی پول سرمایهگذاری کرده و به دنبال سودهای کلان بودند که دلیل اصلی پدیدار شدن این اصطلاح بود. سسیل در ادامه گفت:
AAA یک اصطلاح احمقانه و بیمعنی است و من فکر میکنم این اصطلاح از همان دوره سر و کلهاش پیدا شد، دورهای که من خاطرات خوشایندی از آن ندارم. زمانی که همه چیز تغییر کرد، اما نه به سمت بهتر شدن.
بسیاری از توسعهدهندگان به نظر چارلز موافق هستند. آنها معتقدند که یک خط تفاوت بین بازیهای مستقل با کیفیت و پروژههای AAA وجود دارد. بازیهای AAA تنها به دنبال کسب سود بیشتر هستند و تمایلی به ارائه آثار هیجانانگیز به طرفداران ندارند.
بنابراین، اکثریت معتقدند که اصطلاح AAA اعتبار و معنی خود را از دست داده است. در طول سالهای گذشته، بسیاری از استودیوهای مستقل برخی از بهترین عناوین را منتشر کردهاند، مانند Baldur’s Gate 3، Palworld، Stardew Valley و غیره که در مقایسه با پروژههای AAA تأثیر عمیقتری بر صنعت گذاشتهاند.
بسیاری از توسعهدهندگان نیز معتقدند که بازیهای AAA میتوانند خلاقیت را محدود کنند، زیرا ناشران آنها تمایلی به پذیرش ریسک ندارند؛ آنها به دنبال سود هستند که این موضوع، باعث کاهش شدید کیفیت و نوآوری میشود.