پیشبینیهای جیسون شرایر برای سال ۲۰۲۵؛ از تاخیر GTA 6 تا معرفی Half-Life 3 – تی ام گیم
پیشبینیهای جیسون شرایر برای سال ۲۰۲۵؛ از تاخیر GTA 6 تا معرفی Half-Life 3 – تی ام گیم
جیسون شرایر (Jason Schreier)، منبع داخلی معتبر صنعت بازی، به مناسبت شروع سال جدید میلادی پیشبینیهایش از اتفاقات پیشروی صنعت را به اشتراک گذاشت. او درباره عناوین موردانتظاری مانند GTA 6، Half-Life 3 و Hollow Knight Silksong صحبت کرده است.
امسال برای صنعت بازی سال بسیار مهمی است؛ معرفی و انتشار کنسول جدید نینتندو، نسخههای جدید فرنچایزهای بسیار محبوب مانند Civilization و Assassin’s Creed و از همه مهمتر پایان دورهای تاریک از تعدیل نیروها، مواردی هستند که از آنها اطلاع داریم. اما بسیاری از اتفاقات همچنان نامعلوم هستند و میتوانیم صرفا آنها را پیشبینی کنیم. در این مطلب قرار است به این موارد بپردازیم.
صنعت بازی رو به ترمیم است
چندین هزار نفر از فعالان و کارکنان صنعت بازی در دو سال گذشته کار خود را از دست دادهاند. چندین استودیو تعطیل شدند و بسیاری از عناوین بزرگ یا لغو شده یا در هنگام انتشار شکست خوردند. حتی بازیسازان مستقل نیز با مشکلاتی از جمله سختی پیدا کردن سرمایهگذاران رو به رو بودند. همان طور که دیدار استودیوی DICE در فوریه سال گذشته گفته شد، بسیاری از کارآفرینان به کارمندان میگفتند که «تا سال ۲۰۲۵ زنده بمانید!».
حال چه در انتظار صنعت بازی است؟ انتظار نداشته باشید که در سال جاری تمام شرکتهای بزرگ به دوران اوج خود بازگردند اما با این حال در سال جاری شاهد رشد بیشتر کنسولها خواهیم بود. استیم در سال گذشته به رکورد ۳۹ میلیون بازیکن همزمان رسید و توانست ۶ میلیون بیشتر از رکورد سال ۲۰۲۳ را ثبت کند.
در کنار این رشدها، کنسول جدید نینتندو نیز به این ترمیم کمک خواهد کرد. بسیاری از ناشران مایل به جذب سرمایهگذاران هستند و این موضوع باعث ظهور سرمایهگذاران جدیدی در صنعت بازی میشود. موج تعدیل نیروها و اخراجها هنوز تمام نشده، اما صنعت بازی به طور کلی در این سال در مسیر بهبود خواهد بود.
دیگر خبری از بازیهای انحصاری نیست
سال گذشته شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) بازی Final Fantasy 7 Rebirth را به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۵ منتشر کرد و این بازی احتمالا از آخرین عناوین انحصاری کنسولی است، چرا که این شرکت در سال گذشته به شکلهای مختلف اعلام کرده که قصد دارد بازیهایش را برای چندین پلتفرم منتشر کند. در پی این سیاست، Rebirth قرار است ماه آینده به رایانههای شخصی بیاید. حتی مالکان کنسولها، مایکروسافت و سونی، در حال انتشار بازیهایشان برای پلتفرمهای مختلف هستند. Spider-Man 2 و برخی دیگر بازیهای سونی قرار است امسال برای رایانههای شخصی منتشر شوند و عنوان Indiana Jones and the Great Circle نیز به پلی استیشن ۵ خواهد آمد.
عرضه انحصاری بازیها دیگر مانند گذشته منطقی نیست، بودجه ساخت آنها بسیار بالاست و مشتریان کنسولها به آن اندازه درحال افزایش نیستند. همچنین عدم عرضه برای استیم به معنای از دست دادن بخش بزرگی از بازار است. به عقیده شرایر، مایکروسافت در نهایت برای تمام پلتفرمها بازیهایش را عرضه میکند و سونی نیز به این طرز تفکر نزدیک و نزدیکتر میشود. تنها استثنا شاید نینتندو باشد.
یوبیسافت به شکل غیرقابل برگشت دچار تغییر میشود
بدون شک سال گذشته برای یوبیسافت اوضاع خوب نبوده، سهام این شرکت به پایینترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده و فروش کمتر از انتظار بازیها در کنار تاخیر Assassin’s Creed Shadows، تنها وضعیت را برای مدیران وخیمتر کرده است. اکنون یوبیسافت مشغول بررسی انتخابهایش برای آینده میباشد.
عرضه Shadows برای یوبیسافت بسیار سرنوشتساز است؛ اگر بازی موفق ظاهر شود، این شرکت زمان بیشتری برای بازسازی آینده خود خواهد داشت اما اگر به مانند Outlaws با شکست مواجه شود، یوبیسافت یک دوره سازماندهی و تغییرات بسیار شدید و سریع را پشت سر خواهد گذاشت و یا توسط تنسنت خریداری میشود. طبق گزارشها تنسنت که هماکنون بزرگترین سرمایهگذار یوبیسافت است در حال مذاکره برای خرید سهام این شرکت میباشد. اما ممکن است شاهد یک اتفاق غیرمنتظره باشیم، شاید Savvy Games Group، که وظیفه سرمایهگذاری عربستان سعودی در صنعت بازی را دارد به خرید یوبیسافت فکر کند. این گروه پیشتر گفته بود که به دنبال خریدهای بزرگ در صنعت بازی است.
GTA 6 امسال منتشر نمیشود
هنگام معرفی از Grand Theft Auto VI، ناشر آن یعنی Take Two اعلام کرده بود که بازی در پاییز ۲۰۲۵ منتشر میشود. اما به حرف شرکتها نمیتوان اعتماد کرد. نسخه جدید GTA بسیار مورد انتظار و عظیم است و فشار روی سازندگان در استودیوهای راکستار خصوصا در این ماههای پایانی توسعه، بسیار بالاست. احتمالا شاهد تاخیر بازی تا سال ۲۰۲۶ باشیم.
…اما شاید Silksong بشود!
Silksong که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود، دنبالهای مورد انتظار برای عنوان محبوب و زیبای Hollow Knight بوده که متاسفانه در طول توسعه به مشکلات متعددی برخورد کرده است. مدت زمان زیادی از معرفی بازی گذشته و این موضوع باعث شده تا Silksong به اندازه دیگر عناوین بزرگ صنعت بزرگ و مورد انتظار باشد. انتظار داریم تا این بازی سرانجام امسال منتشر شود و میلیونها نسخه به فروش برساند.
هوش مصنوعی مولد دیگر آن چنان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت
علیرغم اشتیاق بالای ناشران و توسعهدهندگان، هوش مصنوعی مولد نتوانسته به نتیجه دلخواه برسد. ابزارهایی مانند ChatGPT با وجود این که برای کمک به پروسه کاری و پیشرفت تولیدات خلاقانه کارکنان بسیار مفید هستند، هنوز به حداکثر توانایی خود برای ساخت محتوا نرسیدهاند. بسیاری از تصاویر منتشر شده توسط شرکتهای بزرگ که با وسیله هوش مصنوعی ساخته شدهاند با واکنش بسیار منفی مخاطبان مواجه شده و در برخی موارد باعث تحقیر شرکتها گشتهاند.
در سال پیشرو احتمالا بسیاری از شرکتهای بازیسازی مجبور به متوقف کردن آزمایشهایشان با هوش مصنوعی میشوند و این اتفاق شاید به وسیله شکایت بزرگ یا شکست یک شرکت که تماما از هوش مصنوعی استفاده میکند، رخ بدهد.
Half-Life باز میگردد
با وجود گذشت بیش از یک دهه از انتشار آخرین بازی تکنفره شرکت ولو، طرفداران همچنان درباره شوتر نمادین ساخته آنها صحبت میکنند. عنوان Half-Life 2 در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و پس از آن ولو به شکل اپیزودیک داستان سری را ادامه داد. ۲ اپیزود منتشر شدند و اپیزود سوم که قرار بود کمی بعد از انتشار اپیزود دوم منتشر شود، فراموش شد. البته ولو در سال ۲۰۲۰ با Half-Life Alyx به این سری بازگشت اما طرفداران همچنان منتظر دنباله اصلی سری هستند. Half-Life 3 احتمالا امسال، ۲۰ سال دیرتر از زمانی که قرار بود منتشر شود، معرفی خواهد شد.