GTA انحصاری پلی استیشن ۲ شد زیرا سونی در مورد ایکس باکس نگران بود – تی ام گیم
GTA انحصاری پلی استیشن ۲ شد زیرا سونی در مورد ایکس باکس نگران بود – تی ام گیم
در اوایل دهه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت اولین کنسول Xbox را عرضه کرد، سونی با رقیب جدیدی برای کسب و کار گیمینگ خود روبهرو شد. این رقیب جدید، یک نگرانی جدی برای سونی ایجاد کرده بود که منجر به تصاحب حق و حقوق انتشار انحصاری عناوین سری GTA برای پلیاستیشن ۲ شد.
کریس دیرینگ (Chris Deering)، رئیس سابق PlayStation Europe، اخیراً با رسانه GamesIndustry مصاحبه داشته و روشن کرده است که چرا پلی استیشن در تلاش بود تا یک توافق انحصاری برای GTA 3، GTA Vice City و GTA San Andreas داشته باشد. او در این باره گفت:
وقتی دیدیم ایکس باکس به بازار آمد، نگران شدیم. ما میدانستیم که انحصاری در بسیاری از زمینهها باعث شناختهتر شدن یک برند میشود، مانند قرارداد انحصاری تلویزیون Sky با برنامههای ورزشی. درست زمانی که کریسمس نزدیک میشد و ایکس باکس تازه عرضه شده بود، چند نفر از ما به سراغ ناشران و توسعه دهندگان شخص ثالث مورد علاقه رفتیم و از آنها پرسیدیم: «با چه قراردادی میتوانید بازی بعدی خود را به صورت انحصاری برای پلی استیشن عرضه کنید، برای یک دوره حدودا دو ساله» و یکی از قراردادهایی که منعقد شد ما با Take-Two بود. برای سه بازی بعدی سری Grand Theft Auto قرارداد بستیم و مشخص نبود که Grand Theft Auto 3 به آن اندازه بزرگ باشد، زیرا در ابتدا یک بازی top down بود.
دیرینگ اضافه کرد که پلی استیشن شانس آورد زیرا این قرارداد بسیار پرثمر بود.
این عناوین با تاخیر روی ایکس باکس در دسترس قرار گرفتند، اما قبل از آن تبدیل به پرفروشترین بازی در تاریخ پلی استیشن ۲ شدند. برای مثال، GTA San Andreas پرفروشترین بازی پلی استیشن ۲ شد، در حالی که دو بازی دیگر Vice City و GTA 3 به سومین و پنجمین بازیهای پرفروش تبدیل شدند.
GTA 3 و GTA Vice City در ۴ نوامبر ۲۰۰۳ برای ایکس باکس منتشر شدند و GTA San Andreas در ژوئن ۲۰۰۵ به Xbox آمد.