فناوری AMD FSR پایدارترین افزایش وضوح را ارائه میدهد – تی ام گیم
فناوری AMD FSR پایدارترین افزایش وضوح را ارائه میدهد – تی ام گیم
مقایسهی سه فناوری DLSS، FSR و XeSS در موتور تلوسیم (Tellusim Engine) نشان میدهد که FSR، پایدارترین افزایش وضوح را به کاربران ارائه میدهد.
با وجود NVIDIA DLSS، AMD FSR و Intel XeSS، انتخابهای زیادی برای افزایش وضوح بازیها در اختیار دارندگان رایانههای شخصی قرار گرفته است. فناوریهای DLSS و FSR به تازگی به نسخهی 3.0 و 2.1 بهروزرسانی شدند و تنها مدت کوتاهی از عرضهی XeSS میگذرد.
شرکت Tellusim Technologies، سازندهی موتور گرافیکی تلوسیم، سه فناوری یادشده را با یکدیگر مقایسه کرده است. شاید نام تلوسیم چندان برای مخاطبان آشنا نباشد، اما خالق آن الکساندر زاپریاگائف (Alexander Zapryagaev) است؛ شخصی که در گذشته از بنیانگذاران شرکت یونیجین (Unigine Corp) بوده است. در این مقایسه، DLSS بهترین کیفیت و FSR بیشترین پایداری را از خود نشان داد. XeSS نیز در هر دو بخش، ضعیفتر از رقبای خود عمل کرد.
برای مشاهدهی آزمایشها میتوانید به صفحهی یوتیوب Tellusim Technologies Inc مراجعه نمایید. در ادامه نیز دو آزمایش و نتایج آن را شرح میدهیم.
دستیابی به وضوح 1920×1200 با استفاده از افزایش وضوح با نسبت تصویر 1:36 و حالت 13h DOS با وضوح 320×200، ممکن است. زاپریاگائف ابتدا از نسبت 200% (1:4) شروع میکند تا به نسبت 600% (1:36) برسد. نخستین مقایسه در صفحهای شطرنجی و با حضور اشیاء انیمیتشده صورت میگیرد. DLSS بهترین کیفیت را دارد، اما تصویر پس از 400% دچار لرزش میشود. FSR اما، در تمامی لحظات تصویری پایدار ارائه میدهد.
دوربین در دومین آزمایش جایگاه پایینتری دارد و در پسزمینه، شاهد افق هستیم. نتایج این آزمایش همانند اولی است. حال، نوبت به مقایسهی تصاویر حین اجرای بازی میرسد. این بار شاهد تضاد رنگیِ به نسبت کمتر، نورپردازی و انیمیشن پویا، نویز آبی و نورپردازی حجمی (Volumetric Lighting) هستیم. وضوح هدف 2K است و وضوح اصلی تصویر در حالت 600% تنها 428×241. FSR در تمامی وضوحها پایداری خود را حفظ میکند، و حتی نویزهای تصویر را بهتر از DLSS 2.4 حذف میکند.
حالت پرفورمنس FSR تا دو برابر، حالت اولترا پروفورمنس DLSS تا سه برابر و حالت اولترا پرفورمنس XeSS تا 2.3 برابر وضوح را افزایش میدهد. البته، استفاده از اولترا پرفورمنس DLSS در وضوح 8K پیشنهاد شده است. همچنین، شایان ذکر است که نتایج آزمایشهای یادشده ممکن است با عملکرد این فناوریها در بازیهای واقعی تفاوت داشته باشد و مشاهدهی میزان کیفیت و پایداری آنها در نسبت 400% و بیشتر، تنها ارزش تئوریک دارد.