الکترونیک آرتز نسخهی موبایلی Dragon Age را در گذشته لغو کرده است – تی ام گیم
الکترونیک آرتز نسخهی موبایلی Dragon Age را در گذشته لغو کرده است – تی ام گیم
مدیر استودیوی آیرون مانکی (Iron Monkey) طی مصاحبهی اخیر خود به بازیهای لغوشدهی پیشین این استودیو نظیر Dragon Age Mobile و Dante’s Inferno Mobile اشاره کرد.
طی دههی اخیر، بازیهای موبایلی تغییرات بسیاری به خود دیدهاند تا عظمت امروزی خود را کسب کنند. امروزه به عناوین رایگانی چون Fortnite ،Pokemon Go و Marvel Snap بسیار توجه میشود زیرا هرکدام از این بازیها تجربهای منحصر به فرد را به بازیکنان ارائه میدهند. پیشتر البته ساخت و عرضهی عناوینی که به خودی خود کامل هستند، قیمت مشخصی دارند و داستانی را روایت میکنند، متداولتر بود، اما امروزه رویهای مبتنی بر تجربهی مصرفی عناوین مختلف که هر کدام جذابیتهای خاص خود را دارند، شایع شده است.
آیرون مانکی یکی از استودیوهایی بود که در گذشته عناوین موفقی از جمله بازی موبایلی Dead Space را ساخته بود. دیگر اثر جالب توجه این استودیو Mass Effect Infiltrator نام داشت که اگرچه در زمانهی کنونی فوقالعاده محسوب نمیشود، اما در زمان خود بسیار نوآورانه بود. شرکت الکترونیک آرتز آیرون مانکی را در سال 2010 خرید و دستور ساخت نسخهای از Dragon Age و Dante’s Inferno را برای موبایل صادر کرد.
مدیر و کارگردان هنری آیرون مانکی، دنیل تانکین (Daniel Tonkin)، در مصاحبهای با رسانهی Stealth Optional دربارهی پروژههای لغوشده و دلیل لغو شدن آنها صحبت کرد. به گفتهی او، هنگامی که استودیوی بایوور (BioWare) مشغول ساخت Dragon Age 2 بوده است، یک نسخهی موبایلی از این مجموعه نیز در دست ساخت قرار داشت. قرار بود که این بازی شبیه به Diablo و در سبک اکشن نقشآفرینی باشد، وقایع آن همزمان با داستان Dragon Age: Origins صورت بگیرد و مناطقی از Thalas را پیش روی بازیکنان بگذارد که در عناوین کنسولی قابل کاوش نبودند.
تانکین میگوید که اعضای بایوور دائماً به پیشرفت این پروژه بازخورد میدادند و حتی خود او نیز با کارگردان هنری نسخهی اول مجموعه یعنی دین اندرسون (Dean Andersen) در ارتباط بوده است. متأسفانه این بازی در نهایت لغو میشود و تانکین دلیلش را تغییر رویکرد الکترونیک آرتز و در اولویت قرار دادن بازار رو به رشد بازیهای رایگان موبایلی عنوان میکند. بازیهایی چون Simpsons: Tapped Out و Candy Crush در آن زمان با موفقیت و استقبال تجاری گستردهای رو به رو شدند.
دورانی از بودن در کنار الکترونیک آرتز لذت بردم که این شرکت به ساخت بازیهای کامل و سنتی همچون Dead Space و Mass Effect تمایل بیشتری داشت. با نزدیک شدن به اواخر همکاری من با این شرکت، تغییر رویکرد و گرایش به بازیهای رایگان رخ داد. نه فقط الکترونیک آرتز، بلکه کل صنعت بازیهای موبایلی همیشه به دنبال عناوینی است که بتوانند رایگان عرضه شوند.
دنیل تانکین
تانکین دربارهی Dante’s Inferno نیز میگوید که این بازی لقمهای بزرگتر از دهان الکترونیک آرتز بوده است. بنا بر آن بود که این بازی در سبک اکشن سایداسکرول دو بعدی ساخته شود و از سبک بازی اصلی تخطی کند. گویا آیرون مانکی 6 ماه روی این پروژه کار کرد تا آنکه ساختش لغو شد. تانکین میگوید که این اتفاق به دلیل عدم تمرکز شرکت بر این بازی رخ داد.
اگرچه هیچکدام از این دو بازی به فروشگاهها راه نیافتند، دست کم میدانیم که روزی اقدام به ساخت آنها صورت گرفته است. مشخص نیست که نتیجهی نهایی چگونه از آب در میآمد، اما بسیاری از هواداران تا مدتها درگیر حدس و گمانهای خود دربارهی چگونگی این بازیها خواهند شد.