۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان – تی ام گیم
۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان – تی ام گیم
ارائه هوش مصنوعی بیعیب و نقص در بازیهای مخفی کاری، مدتهاست که یکی از بزرگ ترین چالشهای فنی و تعادلی در توسعه این آثار شمار میرود. امروز قصد داریم به ۷ بازی مختلف مخفیکاری بپردازیم که ضمن نگه داشتن تعادل در سختی، دقیق بودن هوش مصنوعی و رسیدن به تکامل حداکثری از لحاظ فنی، توانستهاند تجربهای منحصر به فرد را به بازیکنان ارائه دهند.
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty -۷ – انقلابی در هوش مصنوعی دشمنان
اگر بخواهیم با استانداردهای حال حاضر صنعت گیمینگ MGS2 را بسنجیم، شاید نتوان آن را جزو بهترین بازیهای مخفیکاری با هوش مصنوعی پیشرفته دانست؛ اما به عقیده بسیاری، زمانی که Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty در سال ۲۰۰۱ عرضه شد، هوش مصنوعی آن به درجاتی از واقعگرایی در رفتار دشمنان رسیده بود که باعث شد استانداردهای جدیدی در ژانر خود و برای عناوین بعدی سری Metal Gear بنا کند.
همچنین، Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty از اولین عناوینی بود که با متخصصان نظامی واقعی برای طراحی دشمنان باورپذیر و هوشمند استفاده کرد. این توجه به جزئیات، با برخی موارد بسیار ریزبینانه مانند ارتباط دشمنان با یکدیگر و واکنشهای واقعگرایانه آنها به اعمال بازیباز، به اوج خود رسیده بود.
Hitman 3 -۶ – دشمنان ساده لوح اما پیچیده
فرنچایز Hitman، معمولاً با نبوغ هوش مصنوعی دشمنان خود شناخته نمیشود. در واقع، رفتار دشمنان و شخصیتها در این سری، همواره موضوع اصلی شوخیها و جوکهای طرفداران بوده است. اما اگر از زاویه فنی به این سری، خصوصاً عنوان Hitman 3، نگاهی بیندازیم متوجه بسیاری از دستاوردهای جالب توجه خواهیم شد.
طراحی هوش مصنوعی دشمنان در بازی Hitman 3، با توجه به گیمپلی متنوع که بر اساس اعمال بازیکن و اتفاقات محیطی تغییر میکند، از لحاظ فنی امری دشوار به حساب میآید. اعطای آزادی عمل به بازیکنان برای انجام مأموریتهای مختلف به روشهای گوناگون، نیازمند دشمنان بسیار هوشمندی است که با توجه به انتخابهای بازیکن و شرایط محیطی، در عین قابل پیشبینی بودن، قادر باشند به واقعگرایانهترین شکل ممکن واکنش نشان دهند. عناوین معدودی موفق به طراحی چنین هوش مصنوعی شدهاند و Hitman 3 یکی از آنهاست.
The Last of Us Part 2 -۵ – دشمنان واقعگرایانه
در حالی که نمیتوان The Last of Us Part 2 را به طور کامل یک اثر در ژانر مخفیکاری تلقی کرد، این اثر به دو دلیل در فهرست ما قرار گرفته است؛ اول اینکه مخفیکاری بخش مهمی از گیمپلی این عنوان محسوب میشود و دومین دلیل، هوش مصنوعی منحصر به فرد بازی است.
برخلاف دیگر بازیها، دشمنانی که شما در The Last of Us Part 2 با آنها مواجه میشوید، نوعی ارتباط احساسی میان یکدیگر را به نمایش میگذارند. کشتن هر کدام از دشمنان، باعث عصبانیت همرزمهایش شده که برای انتقام گرفتن از شما، دست به انجام هر کاری میزنند. حتی در برخی مواقع، شما میتوانید ناراحتی یا ابراز خشم آنها به دنبال از دست دادن دوستانشان را بشنوید. همچنین، دشمنانی که تجربه آموزشهای رزمی را دارند، از تاکتیکهای مختلف و حیلههای گوناگون مانند تلهگذاری یا جستوجو برای مقابله با شما استفاده میکنند که باعث واقعگرایانهتر و باورپذیرتر شدن هرچه بیشتر رفتار آنها میشود.
Middle-Earth: Shadow of War -۴ – دشمنانی که حافظه دارند
هوش مصنوعی بازی Middle-Earth: Shadow Of War به لطف سیستم خارقالعاده Nemesis، بدون شک از دیگر عناوین ژانر خود یک سر و گردن بالاتر است. این سیستم، نوعی از طراحی پیشرفته دشمنان محسوب میشود که به آنها از «حافظه» بهرهمند میکند. این ویژگی، اجازه میدهد تا دشمنان اعمال و دیالوگهای گذشته بازیکن را بهخاطر سپرده و بعداً از آنها استفاده کنند. برای مثال، دشمنی که قبلاً از او شکست خوردهاید، در برخورد مجدد با شما ضمن اشاره به آخرین نبردتان و نحوهای که در مقابلتان به پیروزی رسیده بود، به شما طعنه خواهد زد.
این سیستم انقلابی متأسفانه در اداره اختراعات و حق نشر آمریکا توسط کمپانی برادران وارنر به ثبت رسیده و دیگر بازیها اجازه استفاده از آن را ندارند. این نوآوری، دشمنان را از موجوداتی فراموششدنی که فقط وظیفه پرکردن نقشه را دارند، به شخصیتهای مهم و پویا تبدیل میکند و اگر استودیوهای دیگر میتوانستند از آن استفاده کنند، امروزه شاهد بهبود و آپگرید معنادار آن میبودیم.
Wildfire -۳ – هوش مصنوعی انعطافپذیر
بیتردید، Wildfire یکی از مهمترین عناوین دستکم گرفته شده مستقل است. در ابتدا دشمنان حاضر درون جهان Wildfire، بسیار ساده و معمولی به نظر میرسند، اما پس از پیشرفت شما در داستان و دستیابی به مهارتهای مختلف، متوجه تطابق و تکامل باورنکردنی آنها با پیشروی شما خواهید شد.
دشمنان نسبت به اعمال بازیکن و ابزار او واکنش نشان میدهند و باید با بهکارگیری تاکتیکهای خاص، ترساندن، فراری دادن و به تله انداختن، مقابلشان ایستاد. این انعطافپذیری، به بازیکن امکان انجام مأموریتها با استفاده از استراتژیهای مختلف را میدهد.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain -۲ – هوش مصنوعی پیشرفته با قابلیت یادگیری و تکامل
برای سالهای طولانی، سری Metal Gear Solid به کارگردانی هیدئو کوجیما، به عنوان یکی از سردمداران عناوین ژانر مخفیکاری به شمار میرفت. از میان بازیهای جذاب این سری، Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain با داشتن پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان، تجربهای چالشبرانگیز را به بازیکن ارائه میدهد. در واقع، حتی پس از گذشت ۹ سال از عرضه اولیه و ناتمام ماندن مراحل توسعه آن، همواره ویژگیهای جدیدی توسط بازیکنان از محیط و هوش مصنوعی بازی کشف میشود.
در این نسخه از سری Metal Gear، دشمنان به شکلی پویا با عملکرد بازیکن تطابق پیدا میکنند. برای مثال، اگر بازیکن سربازان زیادی را در یک پایگاه از بین ببرد، پایگاههای مجاور سربازان بیشتری را برای محافظت به کار خواهند گرفت. یا به همین شکل، اگر بازیکن زیاد از سلاحهای دوربرد استفاده کند، پس از مدتی سربازان از لباسهای ضدگلوله برای مقابله با شما استفاده میکنند. این هوش مصنوعی تکاملی و پیشرفته، باعث میشود دشمنان با هوشیاری بالا، به نحوه بازی شما پاسخ داده و در واقعگرایانهتر شدن جنبههای مختلف گیمپلی، تأثیر شایانی داشته باشد.
Echo -۱ – یک هوش مصنوعی به باهوشی بازیکن
Echo، هوش مصنوعی پیچیده خود را از دیگر عناوین مخفی کاری، نه با نوشتن کدهای پیشرفتهتر، بلکه با استفاده از ایدهای خلاقانه متمایز میکند. این عنوان که توسط استودیوی Ultra Ultra توسعه یافته است، رفتارهای بازیکن را مانند یک آیینه تکرار میکند. زمانی که چراغهای درون محیط بازی روشن است، هوش مصنوعی دشمنان تکتک اعمال شما، نظیر تیراندازی، جابهجایی، عبور از موانع یا حتی باز کردن قفل درها را زیر نظر گرفته و پس از یک دوره خاموشی و روشنشدن مجدد چراغها، اعمالی که از شما یاد گرفته است را بر علیهتان به کار خواهد برد.
این سیستم خلاقانه، باعث میشود تا ضمن اجبار به در نظر داشتن احتمال کپی هر حرکت توسط دشمن، بازیکن به نوآوری متقابل برای زنده ماندن روی بیاورد.
عنوان Echo، به عقیده بسیاری، با توجه به اینکه توسط گروه کوچکی از توسعهدهندگان تولید شده، لیاقت حمایت بیشتر از سوی گیمرها را دارد. در حالی که دیگر عناوین، سعی در پیشرفته کردن هوش مصنوعی دشمنان با استفاده از پیچیدهتر کردن کدها را دارند، Echo با اجازه دادن به بازیکن در تمرین هوش مصنوعی دشمنان با استفاده از مشاهده اعمال و رفتار، این مانع فنی را با خلاقیت تمام، پشت سر میگذارد.