پپسی تحقیقات درباره جنبههای اخلاقی هوش مصنوعی را با همکاری استنفورد آغاز میکند – تی ام گیم
پپسی تحقیقات درباره جنبههای اخلاقی هوش مصنوعی را با همکاری استنفورد آغاز میکند – تی ام گیم
به گزارش تی ام گیم و به نقل از سیودایو، این دو مجموعه به تحقیق در زمینه هوش مصنوعی اخلاقی و مسئولانه در پیشبینی زنجیره تامین، تجربه مشتری، توسعه پایدار و طراحی سازمانی خواهند پرداخت.
پپسی عضو پیشگام برنامه همکاری شرکتی این موسسه در حوزه کالاهای مصرفی، خرده فروشی و تمرکز بر هوش مصنوعی است.
آتینا کانیورا، مدیر ارشد استراتژی و تحول در پپسیکو، در این اطلاعیه گفت: از آنجایی که هوش مصنوعی در صنعت کالاهای بستهبندیشده مصرفی رواج فزایندهای مییابد، درک تأثیر و اهمیت استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی بسیار مهم است.
در حالی که مدیران فناوری هوش مصنوعی را در اولویت قرار میدهند، اما موانعی پیش روی پذیرش سازمانی آن وجود دارد. بر اساس دادههای سلزفورس، خلاءهای مهارتی و ریسکها یکی از مهمترین دغدغهها در زمینه پیادهسازی برای رهبران کسب و کار است.
اما از مدتها قبل از شروع موج کنونی برنامههای مولد، پپسی گنجاندن هوش مصنوعی را در موجودی فناوری خود را آغاز کرده است.
در سال 2020، این شرکت از یک راهکار هوش مصنوعی برای نظارت و تنظیم تجهیزات تولید چیتوس (Cheetos) استفاده کرد.
یک سال بعد، این شرکت یک آکادمی دیجیتال ایجاد کرد تا آموزش مهارتهای یادگیری ماشین، رباتیک، محاسبات ابری و واقعیت مجازی ارائه دهد، با این هدف که کارکنان را به ابزارها و دانش کار کردن با هوش مصنوعی مجهز کند.
کانیورا گفت: «در پپسی، ما قویاً معتقدیم که هوش مصنوعی باید تجربه انسانی را تقویت کند و به تلاشهای دیجیتالیسازی ما در سراسر شرکت کمک خواهد کرد.»
شایان ذکر است که سایر شرکتها در صنعت غذا و نوشیدنی هم هوش مصنوعی را در عملیاتها پیادهسازی کردهاند.
Snapple، از شرکتهای زیرمجموعه گروه صنایع غذایی «کیورگ دکتر پپر»، از ChatGPT برای تولید حقایق برای بطریهای خود استفاده کرد و برنامهای به نام Snapple fAIct Generator را در ماه فوریه راهاندازی کرد.
شرکت کوکاکولا در ماه مارس یک پلتفرم هوش مصنوعی برای تولید آثار هنری با استفاده از آرشیوهای شرکت ایجاد کرد که توسط GPT-4 و Dall-E پشتیبانی میشود.
کوکاکولا همچنین یکی از اولین مشتریان سرویس آژور OpenAI مایکروسافت بوده است.
لوکش ردی وانگالا، مدیر ارشد مهندسی، داده ها و هوش مصنوعی در شرکت کوکاکولا، در یک پست وبلاگ مایکروسافت گفت: «ما، با استفاده از خدمات شناختی آژور در قلب چارچوب خدمات دیجیتالمان، از قدرت تحولآمیز مدلهای تولید متن و تصویر OpenAI برای حل مشکلات تجاری و ایجاد یک مرکز دانش استفاده کردهایم.»
علیرغم خطرات مرتبط با هوش مصنوعی و فناوری های نوظهور، 70 درصد از مدیران می گویند که شرکتهای آنها در حال بررسی یا کاوش در زمینه هوش مصنوعی مولد هستند؛ همچنین 19 درصد از آنها کار را به مراحل پیشرفته پایلوت یا به مرحله تولید رساندهاند.