۴ میلیون گیمر حرفهای در کشور – تی ام گیم
۴ میلیون گیمر حرفهای در کشور – تی ام گیم
این روزها کمتر جوان یا نوجوانی پیدا میشود که یکی از جذابترین برنامههای سرگرمیاش گیم نباشد. بازیها با کنسول، رایانه و یا حتی گوشی تلفن همراه به راحتی در دسترس قرار گرفتهاند و گزینه مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت افراد به شمار میروند. این بازیها بین متولدین اواخر دهه هفتاد به بعد که نسل تکنولوژی هم هستند، محبوبیت بیشتری دارند؛ اما همه برای سرگرمی سراغ گیم نمیروند بلکه برخی دوست دارند این صنعت را حرفهایتر دنبال کنند، بنابراین آنها به دنبال بازیسازی و طراحی بازی میروند و یا به گیمر و استریمر شدن فکر میکنند.
به گزارش تی ام گیم از ایسنا، در حال حاضر گیم در دنیا جز پرسودترین صنعتهاست و سرمایهگذاری در این بخش میتواند بازگشت خیلی زیادی داشته باشد و در همه جا توجه خاصی به این موضوع وجود دارد، در حالی که حالا علیرغم حمایتهای اولیه و ابتدایی، مقامهای بالای جهانی در این صنعت در دست ایرانیان است.
بر این اساس حمایت دولت از این صنعت و فعالان آن از جمله درخواستهایی که از سوی گیمرها مطرح میشود. اگرچه در تمام دنیا گیمرهای حرفهای زندگی خوبی دارند و از لحاظ هزینهها تامین هستند ولی با همه این احوال ایجاد بستر بازیهای آنلاین و اینترنت و آیپیهای مناسب و تسهیلات اخذ ویزا از تسهیلات مالی مهمتر است.
در واقع یکی از مشکلاتی که گیمرهای کشور همواره با آن روبرو بودند، سرعت پایین دانلود بازیها و آپدیت آنها به همراه پینگ یا زمان تاخیر بالای بازی آنلاین بود که سبب اختلال و تجربه کاربری نامناسب گیمرها در ایران میشد بنابراین وعده کاهش پینگ بازی و افزایش سرعت بازیها از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و درنهایت ۲۷ دی ماه سال ۱۴۰۱ سایت و اپلیکیشن کاهش پینگ بازیهای رایانهای رونمایی و با همکاری بخش خصوصی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای و شرکت ارتباطات زیرساخت، به نام رادار بازی راه اندازی شده است.
استفاده از این سایت و اپلیکیشن آن علاوه بر افزایش قابل توجه سرعت دانلود بازیها و آپدیت آنها باعث کاهش چشمگیر پینگ بازیها نیز خواهد شد که در نتیجه تجربهای دلچسب در بازی آنلاین برای کاربران رقم خواهد خورد. این اتفاق از طریق انتقال CDN های این بازی ها به داخل کشور و کوتاه کردن مسیر دسترسی کاربران داخلی کشور به سرورهای بازی و طراحی ابزارهای خاص توسط متخصصان جوان کشورمان صورت گرفت و گیمرها می توانند از طریق مراجعه به آدرس radar.game این حس خوب را تجربه کنند.
در همین رابطه چندی پیش محمدمهدی اسماعیلی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- که به صورت برخط از استان کردستان در آیین پایانی هشتین جام قهرمانان بازی های ویدیویی حضور یافت گفت: روزی که جلسات آغاز این لیگ را برگزار میکردیم هدف گذاری ما بر عدد ۱ میلیون نفر بود و امروز ۱و نیم میلیون از فرزندان ما در این لیگ شرکت کرده اند و برگزاری این دوره از لیگ تجربه بسیار خوبی بود.
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی افزود: این لیگ مختص بازی سازان ایران بود و این اتفاق بسیار خوب است امروز بخش مهمی از بازی ها راهی برای گره گشایی مسائل مهم اجتماعی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: آخرین آمار در پیمایشها نشان میدهد ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن هستند و میانگین سنی ۲۳ سال است و از این عدد ۴ میلیون بازیکن حرفهای داریم که هفته ای بیش از ۲۱ ساعت بازی میکنند و این نشان میدهد بازی بخش مهمی در زندگی افراد است که باید با نگاه فرصت به این ماجرا نگاه کرد و از آن استفاده کرد.
گفتنی است در آخرین پیمایشی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا انتهای سال ۱۴۰۰ انجام داده است؛ از هر ۱۰۰ ایرانی، ۴۰ نفر بازی دیجیتال (گیم) انجام میدهند به این ترتیب، در سال ۱۴۰۰ از هر ۱۰۰ مرد، ۴۶ نفر و از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ این تعداد در میان بانوان ۲۹ نفر بود.
گفته شده میانگین سنی بازیکنان ایرانی ۲۳ سال بوده که این افراد بهطور میانگین ۹۵ دقیقه در روز بازی (گیم) میکنند. متوسط مردانِ بازیکن ۱۱۵ دقیقه و متوسط زنانِ بازیکن ۶۴ دقیقه در روز است و تقریباً ۵۸ درصد گیمرها آنلاین و ۵۶ درصد کل آنها هر روز بازی میکنند.
اما از بین جمعیت کل بازیکنان، سه درصد آنها میانسال، ۱۸ درصد بزرگسال، ۳۴ درصد جوان، ۱۹ درصد نوجوان، ۱۷ درصد کودک، ۹ درصد خردسال هستند. مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزارهای بازیهای دیجیتال در سال ۱۴۰۰، ۱۹ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومان برآورد شده است که تقریباً با ۷۳۹ میلیون دلار برابری میکند.